Gdy złapiesz na drodze gumę… niezbędnik kierowcy

fotolia.com, 111266670 | Autor: ivanko80

Oceń wpis post

Jesteś właśnie w trasie i nie dzieje się nic szczególnego, gdy wtem… no właśnie. Samochód zaczyna „ściągać” na jedną stronę, a Ty czujesz, że coś nie jest nie tak. Czujesz, ale wiesz już, że oznacza to tylko jedno. Złapałeś gumę.

 

Gdy TO się zdarzy

Warunki, w których złapiesz gumę, mogą być jakiekolwiek. Sprawa jest prostsza, gdy jedziesz po drodze wiejskiej, mało uczęszczanej, ale gorzej, gdy przy drodze rosną drzewa, a ruch jest intensywny. W takich okolicznościach zwiększa się ryzyko kolizji bardzo przykrej w skutkach dla Ciebie, ale też innych uczestników ruchu drogowego.

Nagły ubytek powietrza w oponie, lub potoczniej mówiąc, pęknięcie opony podczas jazdy. Co dzieje się wtedy z samochodem? Auto jest znacznie trudniejsze w prowadzeniu. Poczujesz zapewne, że pojazd „ściąga” na jedną stronę.

Jest to oznaka tylko jednego, czyli uszkodzenia opony, a więc jej rozszczelnienia, wywołanego przebiciem opony lub jej rozerwaniem. W konsekwencji, struktura opony jest tak zniszczona, że uniemożliwia to dalszą, bezpieczną jazdę. Najczęściej dochodzi do tego w wyniku najechania na ostry przedmiot, a  rozerwanie jest skutkiem niewłaściwego ciśnienia powietrza w uszkodzonej oponie.

 

Jak bezpiecznie zapanować nad samochodem?

Prędkość odgrywa tu kluczową rolę. Im wolniej jedziemy, tym łatwiej będzie nam opanować samochód i zatrzymać go bezpiecznie.

Jeżeli uszkodzeniu uległa jedna z tylnych opon, musimy zwolnić, lekko naciskając pedał hamulca. Nie możemy doprowadzić do zablokowania koła. Gdy uszkodzeniu uległa opona przednia, utrzymanie kontroli nad pojazdem staje się trudniejsze.

W tej sytuacji musisz trzymać kierownicę mocno, aby samochód nie zmienił kierunku jazdy. Nie naciskaj gazu, zdejmij nogę z pedałów, aby nie naciskać na hamulec. Spróbuj użyć hamulca ręcznego, ale nie możesz wtedy zablokować kół. Użyj także hamowania silnikiem, poprzez redukcję biegów. Dopiero gdy prędkość spadnie poniżej 25 km/h, możesz użyć (delikatnie!) hamulca pedału. Pamiętaj o tym, by zatrzymać auto w miejscu bezpiecznym!

 

Wymieniasz koło? Pamiętaj!

Wymiana koła nie jest rzeczą specjalnie trudną, jednak wielu kierowców nie zna podstawowych zasad bezpieczeństwa w przypadku takiej awarii.

  1. Znajdź koło zapasowe – tak, tak, może się zdarzyć, że znalezienie koła zapasowego jest nieco kłopotliwe, np. w przypadku francuskich samochodów, które „skrywają” koło w koszu pod podwoziem. Warto więc wiedzieć, w którym miejscu w naszym samochodzie znajduje się koło zapasowe
  2. Znajdź kawałek deski, którą umieścisz pod podnośnikiem – nie zawsze powierzchnia na poboczu jest utwardzona, dlatego nawet niewielka deska bardzo się przyda
  3. Nie zapomnij o klinach (klockach) pod koła – nie zawsze znajdziesz w miejscu zdarzenia odpowiednie kamienie. Koła na przeciwległym boku muszą być zaklinowane, aby auto się nie zsunęło
  4. Samochód musisz oznaczyć trójkątem odblaskowym – zrób to zgodnie z przepisami i włącz światła awaryjne
  5. Jeżeli zatrzymujesz samochód na ruchliwej drodze – autostradzie lub ekspresowej – musisz usunąć pojazd z jedni i ostrzec innych użytkowników. Niestety, wielu kierowców często zmienia koło na szosie przy trójkącie, który jest ustawiony tylko kilkanaście metrów za samochodem


Lepiej zapobiegać niż…

Jako świadomy kierowca wiesz, zapewne, że możesz dzięki drobnym działaniom, związanym z prawidłową eksploatacją opon, zminimalizować ryzyko jej uszkodzenia i przebicia. Przypominamy, co możesz zrobić!

Kontroluj ciśnienie w oponach – ciśnienie  powinieneś kontrolować regularnie, raz w tygodniu. Szczególnie przed dłuższa podróżą, powinieneś zwrócić uwagę i sprawdzić, czy w każdej oponie znajduje się prawidłowe ciśnienie. Utrzymuj poprawne ciśnienie, które powinno być zgodne z podawanym przez producenta. Nie zapomnij również o kole zapasowym. Przecież to własnie ono ma Cię „uratować” w kryzysowej sytuacji. Ciśnienie powinno być też dopasowane do obciążenia samochodu – ma to znaczenie np. wtedy, gdy samochodem podróżuje cała rodzina, a bagażnik jest w całości zapełniony.

Zwróć uwagę na kapturki zabezpieczające zawory – jeżeli zauważysz ich brak, uzupełnij je. Igła zaworka powinna być również ochroniona przed różnymi, zewnętrznymi czynnikami, aby nie doszło do ubytku powietrza w oponie.

Warto również co jakiś czas przejrzeć zawartość bagażnika – aby w kryzysowym momencie nie zabrakło nam niczego niezbędnego, co przyda się podczas wymiany koła. Tak samo, sprawdzaj regularnie stan koła zapasowego. Jeżeli będzie nieszczelne… niestety w niczym się nie przyda.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz