fotolia.com, 133950590 | Autor: artem_goncharov

Na czym polega bieżnikowanie?

Zakup nowego kompletu opon wielu kierowcom śni się w najgorszych koszmarach. Kierowcy, zwłaszcza ci, którzy nie chcą zbytnio obciążać domowych finansów, stają wówczas przed trudnym wyborem: czy zdecydować się na fabrycznie nowe opony klasy ekonomicznej, ogumienie używane czy też opony bieżnikowane pochodzące od renomowanego producenta.

Choć dawne standardy jakości sprawiły, że ogumienie bieżnikowane nie kojarzy się obecnie z wysokim poziomem wykonania, coraz większa liczba użytkowników decyduje się zaufać najlepszym wulkanizatorom i wybiera bezpieczne opony poddane wcześniejszej naprawie. Na czym właściwie polega bieżnikowanie opon?
 

Bieżnikowanie, czyli…

Podstawową czynnością podczas bieżnikowania opony jest usunięcie staregozużytego bieżnika, aby odsłonić korpus. Ważne jest, aby korzystać wyłącznie z ogumienia wysokiej jakości i zachowanego w dobrym stanie; korpus nie może być uszkodzony, ponieważ wówczas niemożliwe jest odpowiednie zabezpieczenie opony. Nieuszkodzony karkas zostaje następnie wyposażony w fabrycznie nowy bieżnik, który przywraca doskonałe właściwości opony i jej parametry użytkowe.
 
 

Dwie metody bieżnikowania

Bieżnikowanie odbywa się przy pomocy jednej z dwóch metod, którą wybiera się, uwzględniając koszty produkcji. Z niższym kosztem wiąże się bieżnikowanie na zimno, polegające na oczyszczeniu korpusu z zużytej już gumy i nałożenie na niego fabrycznie nowego bieżnika. Następnie wstępnie przygotowana opona umieszczana jest w autoklawie, w którym odbywa się połączenie obu elementów.

Drugi sposób bieżnikowania odbywa się na gorąco, w tym przypadku na przygotowany korpus nakłada się dodatkową warstwę mieszanki gumowej i odciska w niej pożądany wzór bieżnika. Rowki tworzone są dzięki pracującej w wysokiej temperaturze i ściśle ustalonym ciśnieniu prasie hydraulicznej.

Bieżnikowanie metodą na zimno pozwala na wyprodukowanie niskim kosztem opon o dobrych parametrachdoskonałej jakości. Nowy bieżnik nałożony na używany karkas nie zasłania całkowicie opony, pozwala zatem użytkownikowi na wstępną ocenę jakości całego ogumienia, nie zaś wyłącznie stanu rowków bieżnika. Zauważalne uszkodzenia na korpusie automatycznie dyskwalifikują model, takie ogumienie nie może znaleźć się w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym. Każda wada ma wpływ na bezpieczeństwo użytkowania opony, zatem należy zwrócić szczególną uwagę na stan danego produktu.
 
 

Opony w korzystnej cenie

Jedną z największych zalet zakupu opon bieżnikowanych jest ich cena. Odnowione ogumienie, również modele pochodzące z dużych firm wulkanizacyjnych, może być nawet o połowę tańsze niż ich odpowiedniki, które dopiero zjechały z taśmy produkcyjnej. Nie warto jednak zbytnio ulec urokowi niskich cen i szukać najkorzystniejszej oferty na rynku, zwłaszcza jeśli znajduje się ją w podejrzanym i nikomu nieznanym warsztacie. Przy zakupie opon najważniejsze jest bowiem bezpieczeństwo, którego nieprofesjonalne firmy nie zawsze są w stanie zapewnić.

Tu znajdziesz opony Targum Snow BusterTargum Snow Ice.

Napisz komentarz