Czym są opony niskoprofilowe?

Oceń wpis post

Pierwszym etapem dobierania nowych opon jest uwzględnienie ich rozmiaru, czyli parametrów takich jak szerokość, wysokość profilu oraz średnica felgi. To kwestia istotna nie tylko dla bezpieczeństwa jazdy, ale również jej komfortu, zachowania na różnych nawierzchniach, a nawet wyglądu auta. Dążenie do poprawienia estetyki pojazdu sprawiło, że coraz popularniejszym rozwiązaniem są opony niskoprofilowe.
 

Czym różnią się one od pozostałych modeli ogumienia i czy sprawdzają się podczas codziennego użytkowania?

Profil opony wyraża procentowy stosunek pomiędzy wysokością boku a szerokością danego modelu. W praktyce określonym profilem jest wysokość boku modelu od felgi do nawierzchni, na której znajduje się auto. Warto jednak pamiętać, że nie jest to liczba stała – ta sama wartość podana przy oponach o różnej szerokości będzie w rzeczywistości oznaczać różną wysokość od felgi do drogi przy pomiarze w milimetrach. Z tego powodu w przykładowych modelach 205/50 R17 oraz 225/50 R17 rzeczywista wysokość boku opony wyrażona w milimetrach będzie się od siebie nieznacznie różnić.
 
 

Przemysł oponiarski dostosowuje wytyczne do stale zmieniających się możliwości produkcyjnych – obecnie za najniższy dostępny profil opony uważa się 20%, zgodnie z ze standardami europejskimi. Jeszcze bardziej radykalne podejście prezentują Stany Zjednoczone, lokalni producenci oferują opony o profilu wynoszącym nawet 15%. Jest to już jednak ogumienie specjalistyczne, przeznaczone do użytku w ściśle określonych sytuacjach i niedostosowane do eksploatacji na trasach pokonywanych każdego dnia.

W przypadku ogumienia montowanego seryjnie lub oferowanego w sprzedaży detalicznej opony niskoprofilowe to te, w których stosunek między wysokością a szerokością modelu wynosi mniej niż 55%. W niektórych przypadkach już nawet ta wartość jest zbyt wysoka, aby daną serię uznać za niski profil. Wśród dostępnych od ręki modeli niskoprofilowych można znaleźć np. opony o serii wynoszącej 25% – są to egzemplarze o szerokości rozpoczynającej się od 275 mm, przeznaczone do jazdy sportowej przy wysokich prędkościach. Z tego powodu nie sprawdzą się w przypadku zwykłego auta osobowego, nie zapewnią bowiem bezpieczeństwa ani dobrych właściwości jezdnych.
 
 

W codziennej eksploatacji dobrze sprawdzają się opony o profilu wyższym niż 50%. Najpopularniejsze użytkowane modele posiadają serię 60, zapewnia ona wystarczająco dobre właściwości jezdne w większości aut, a przy tym jej profil jest stosunkowo niski, dzięki czemu to najlepszy kompromis pomiędzy wyglądem ogumienia a jego parametrami.

Opony całoroczne Ranger kupisz tu a Dębica tutaj.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz