Fotolia #232075302 | Autor: Igor Link

Droga hamowania

Czas od zauważenia przeszkody na drodze do całkowitego zatrzymania pojazdu może być naprawdę różny. Mają na niego wpływ m.in. nawierzchnia, po której porusza się samochód, warunki atmosferyczne, stan opon i hamulców, prędkość auta czy czas reakcji kierowcy. Oznacza to, że droga zatrzymania może wynosić od kilkunastu do nawet kilkuset metrów! W dzisiejszym wpisie mówimy o tym, jak zmienia się w zależności od okoliczności.

 

Droga hamowania a droga zatrzymania

 

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że droga hamowania nie jest tym samym co droga zatrzymania pojazdu, lecz jedynie jedną z trzech składających się na nią elementów. Na pełną odległość, jaką pokona samochód, zanim się zatrzyma, wpływają też w dużej mierze czas reakcji kierowcy na zmianę na drodze oraz czas, jaki upływa od naciśnięcia pedału do momentu, w którym hamulec zadziała. Wydaje się, że to nic niewarte uwagi ułamki sekund? Jednak droga, jaką w tym czasie przebywa auto, już zdecydowanie na tę uwagę zasługuje.

Jak wykazują testy, przeciętny czas reakcji kierowcy to 0,8 sekundy, jednak może nawet przekroczyć sekundę, jeśli jest on rozkojarzony lub zmęczony. Kiedy zaś naciśnie pedał, musi minąć jeszcze kolejne 0,3 sekundy, zanim mechanizm zadziała (oczywiście pod warunkiem, że samochód jest w pełni sprawny). Jadący z prędkością 30 km/h pojazd pokona w tym czasie około 11-12 metrów. Przy 50 km/h ta odległość wzrasta nawet do 19 m, zaś przy 90 km/h 35 m! Wszystko to zanim jeszcze samochód zacznie wytracać prędkość.

Jak zmienia się droga hamowania?

 

Do tych odległości musimy oczywiście dodać także drogę, jaką auto pokonuje od momentu, w którym zadziała hamulec. Na suchym asfalcie jest to odpowiednio:

  • ok. 5 m przy 30 km/h
  • ok. 13 m przy 50 km/h
  • ok. 42 m przy 90 km/h.

Warto zwrócić uwagę, że w momencie, gdy prędkość auta wzrasta trzykrotnie, droga hamowania wydłuża się niemal dziewięciokrotnie!

Oczywiście są to dane, które odnoszą się do idealnych warunków, w których asfalt jest całkowicie suchy. Gdy staje się mokry, zaśnieżony lub oblodzony, droga zatrzymania może stać się dwa, a nawet trzy razy dłuższa. Jeśli jest sucho, przy prędkości 90 km/h wynosi około 80 m, jednak gdy jezdnia jest oblodzona, może wynieść nawet 240 m.

 

Wpływ opon na drogę hamowania

 

Jednym z czynników, który ma znaczny wpływ na drogę hamowania, jest także stan opon oraz ich rodzaj. Jeśli ogumienie jest zużyte lub nieodpowiednie do pory roku, może zaistnieć zjawisko aquaplaningu. Czym ono w zasadzie jest? Oznacza, że pomiędzy oponą a jezdnią gromadzi się warstwa wody, przez którą pojazd traci przyczepność. Kierowca ma wtedy identyczne wrażenie, jak kiedy porusza się po oblodzonym asfalcie. Dlatego warto zawsze pamiętać o zmianie opon na odpowiednie do warunków pogodowych i kontrolowaniu ich stanu.

Napisz komentarz