Adobe Stock, autor: Coloures-Pic 212580602

Opony całoroczne a opony sezonowe

Początkowo kierowcy mieli do dyspozycji jedynie opony uniwersalne. Szybko jednak rozwój wiedzy na temat tworzenia mieszanek gumowych sprawił, że producenci postanowili ułatwić im życie i stworzyć opony dopasowane do konkretnych warunków pogodowych – tzw. opony sezonowe. Kiedy jednak pierwszy boom na opony letnie i zimowe minął, producenci po raz kolejny zajęli się tworzeniem gum, na których można by bezpiecznie jeździć przez cały rok. Od tego czasu nastąpił wśród kierowców podział – jedni twierdzą, że należy kupować dwa komplety opon – letnie i zimowe, inni uważają, że to strata pieniędzy i najlepiej pozostać przy ogumieniu całorocznym. Jaka jest prawda?

 

Czym różni się opona całoroczna od sezonowej?

 

Jak to zwykle bywa, prawda leży gdzieś pośrodku. Na pewno racją jest, że opony wielosezonowe nie będą sprawdzać się w każdych warunkach tak dobrze jak opony sezonowe. To jednak nie jest nic dziwnego – stawia się przed nimi dużo wyższe wymagania. Mieszanka gumowa, z której powstają, musi wytrzymywać zarówno w bardzo wysokich, jak i niskich temperaturach, a do tego utrzymywać przyczepność na różnego rodzaju powierzchni, nawet oblodzonej czy ośnieżonej.

Konieczne jest więc, by przy tworzeniu opon całorocznych iść na pewne kompromisy. W rezultacie te gumy nie zapewniają tak dobrych osiągów jak opony sezonowe, producenci dbają jednak, by był to możliwy do zaakceptowania poziom osiągów przez cały rok. Duży postęp technologiczny sprawia jednak, że z roku na rok opony te stają się coraz lepsze i w niektórych warunkach już teraz są w stanie dorównać swoim letnim i zimowym odpowiednikom.

 

Jakie opony wybrać?

 

To, który typ opony najlepiej wybrać, zależy od wielu czynników. Na pewno jeśli mamy do wyboru kupno dwóch kompletów tanich, niezbyt dobrych opon sezonowych lub kompletu lepszych opon całorocznych, lepiej zdecydować się na tę drugą opcję. Opony wielosezonowe sprawdzają się też w przypadku kierowców, którzy jeżdżą niewiele (nie więcej niż 5-6 tysięcy kilometrów rocznie), z czego większość w warunkach miejskich. Osiągi, jakie zapewniają te opony, będą dla nich wystarczające, a przy tym będą mogli uniknąć kłopotu związanego z wymianą opon dwa razy w roku.

Kierowcy, którzy jeżdżą dużo, w dodatku nawet w trudnych warunkach pogodowych, i często udają się w długie trasy, powinni postawić jednak na kupno opon sezonowych. Takie ogumienie zapewnia maksymalny poziom bezpieczeństwa nawet poza miastem, ma mniejszy wpływ na zużycie paliwa i jest ciche, przez co podnosi komfort długiej jazdy.

 

 

Napisz komentarz