Adobe Stock, autor: Igor Link 73153510

Jak wyprowadzić auto z poślizgu?

W momencie gdy dojdzie do poślizgu, czyli utraty przyczepności przez koła, większość kierowców reaguje instynktownie. Nie oznacza to jednak, że ich działanie jest prawidłowe. Wręcz przeciwnie – czasami może nawet pogorszyć sytuację i spowodować większe niebezpieczeństwo. Jak powinien zachować się kierowca, którego pojazd wpadł w poślizg?

 

Poślizg nadsterowny i podsterowny

 

Wyróżnia się dwa rodzaje poślizgu – nadsterownypodsterowny. W przypadku tego pierwszego dochodzi do utraty przyczepności przez tylne koła. Mówiąc bardziej obrazowo: kierowca ma wrażenie, że tył samochodu zaczyna uciekać do zewnątrz zakrętu. Jak zachować się w takiej sytuacji? Najlepiej jak najszybciej wykonać kontrę kierownicą, skręcając w tę stronę, w którą przesuwa się tył pojazdu – to pomoże w odzyskaniu sterowności i wyprowadzeniu auta z powrotem na właściwy tor. W żadnym wypadku nie należy przy takim poślizgu wciskać hamulca. Wtedy tylko pogłębi się problem z przyczepnością.

 

O poślizgu podsterownym mówimy wtedy, gdy mimo wykonywania ruchów kierownicą przednie koła nie skręcają na zakręcie i samochód nadal porusza się prosto. W takiej sytuacji należy postąpić odwrotnie niż w przypadku poślizgu nadsterownego – tutaj kierowca powinien nacisnąć pedał hamulca. Dodatkowo trzeba zmniejszyć skręt kierownicą i wykonać go jeszcze raz – pomaga to w odzyskaniu przyczepności.

 

Unikaj poślizgu

 

Nawet jeśli kierowca zna teorię dotyczącą zachowań w razie wystąpienia poślizgu, nie ma pewności, że w przypadku niebezpiecznej sytuacji postąpi prawidłowo. Często wyrobienie sobie odpowiednich odruchów zabiera całe lata. Dlatego dużo bardziej opłaca się jeździć w taki sposób, by uniknąć wpadnięcia w poślizg.

 

Podstawą bezpiecznej jazdy jest obserwacja zmieniających się warunków na drodze i dostosowywanie do nich swojego stylu prowadzenia. Jeśli jest ślisko, trzeba unikać gwałtownego hamowania – najlepiej sprawdza się hamowanie silnikiem. Jeśli jest to niemożliwe, w przypadku samochodu bez ABS-u powinno się hamować pulsacyjnie, zaś przy systemie ABS mocno naciskać pedał – to sprawi, że koła nie zablokują się całkowicie, a samochód będzie powoli i bezpiecznie wytracał prędkość.

 

W trudnych warunkach należy też za wszelką cenę unikać wykonywania gwałtownych ruchów kierownicą i jeśli nie jest to konieczne, nie hamować na zakrętach. Warto także pamiętać, by bieg zmieniać jeszcze przed wejściem w zakręt, a nigdy w jego trakcie. Absolutną podstawą jest jednak oczywiście ograniczenie prędkości w trudnych warunkach i rozsądne planowanie czasu na dojazd – to najlepszy sposób, by jeździć bezpiecznie.

Napisz komentarz