Adobe Stock, autor: MorePixels 190227384

Asymetryczny czy kierunkowy – jaki bieżnik wybrać?

Kupując nowy komplet opon do swojego samochodu, kierowca musi podjąć szereg trudnych decyzji. Czy wybrać gumy sezonowe czy całoroczne? Na jaką markę się zdecydować? Czy bardziej opłaca się ogumienie nowe czy używane? No i oczywiście – jaki bieżnik będzie najlepszy? Właśnie tym ostatnim zagadnieniem zajmiemy się w dzisiejszym wpisie. Zobaczcie, jakie są zalety najpopularniejszych dziś rodzajów bieżnika – kierunkowegoasymetrycznego.

 

Bieżnik kierunkowy

 

Bieżnik kierunkowy to rodzaj bieżnika symetrycznego, który powstał w efekcie długich badań wykorzystujących skomplikowane symulacje komputerowe. Opony z takim bieżnikiem są tworzone przede wszystkim z myślą o jeździe po mokrej nawierzchni – specjalne szerokie rowki w gumie, w kształcie litery V lub U, mają za zadanie wyłapywać wodę spod kół i wyrzucać ją na boki. Dzięki takiej konstrukcji opony z bieżnikiem kierunkowym znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu, czyli utraty przyczepności na nawierzchni pokrytej warstwą wody.

 

Tego typu opony doskonale radzą sobie także z odrzucaniem błota pośniegowego, przez co polecane są szczególnie w okresie zimowym, gdy kierowcy często zmuszeni są poruszać się po pokrytej nim nawierzchni. Bieżnik kierunkowy znacząco wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy w niesprzyjających warunkach zarówno podczas spokojnej jazdy po mieście, jak i podczas długich, dynamicznie pokonywanych tras.

 

Bieżnik asymetryczny

 

Jak sama nazwa wskazuje, bieżnik asymetryczny wygląda inaczej po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony – każda z nich odpowiada tutaj za inne właściwości gumy. Zewnętrzna strona złożona jest z większych klocków, które powodują, że ta część opony jest nieco sztywniejsza. Jej głównym zadaniem jest utrzymywanie przyczepności na zakrętach oraz przy poruszaniu się po suchej nawierzchni. Cała wewnętrzna strona gumy to zaś skomplikowany wzór lamelek i rowków, które odprowadzają wodę i dbają o bezpieczeństwo podczas jazdy w deszczu.

 

Bieżnik tego typu pozwala na pewne wchodzenie w zakręty i oraz zapewnia wysokie osiągi na każdym rodzaju nawierzchni, dlatego polecany jest szczególnie kierowcom, którzy preferują szybką jazdę i często poruszają się na długie dystanse.

 

Napisz komentarz