Adobe Stock, autor: smolaw11 163918617

Od czego zależy przyczepność opon?

Opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. To od nich w dużym stopniu zależy, czy pojazd utrzyma się na drodze w niesprzyjających warunkach lub przy niespodziewanych manewrach. Jednak co konkretnie wpływa na przyczepność gum?

 

Rodzaj mieszanki gumowej

 

Kiedy droga, po której się poruszamy, jest sucha, z reguły nie mamy problemów z przyczepnością. Zupełnie inaczej zaczyna wyglądać kwestia, gdy nawierzchnia robi się mokra od opadów deszczu lub zaśnieżona. Niesprzyjająca aura stawia przed gumami dużo trudniejsze zadanie, a to, czy mu podołają, zależy od kilku podstawowych czynników. Przede wszystkim na przyczepność ma wpływ mieszanka, z której wykonana jest opona.

 

Na mokrej nawierzchni, podobnie jak podczas zimy, zaleca się używanie opon, które mają w składzie krzemionkę. Składnik ten sprawia, że opona lepiej przylega do powierzchni i zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Opony używane zimą powinny mieć w mieszance dodatkowo również kauczuk oraz oleje roślinne, co dodatkowo zwiększa elastyczność opony w niskich temperaturach.

 

Typ i głębokość bieżnika

 

Na przyczepność na mokrej lub pokrytej śniegiem drodze ma wpływ także głębokość bieżnika oraz jego typ. Polskie prawo stanowi, że głębokość bieżnika powinna być nie mniejsza niż 1,6 mm. Jednak jeśli chcemy jeździć bez obaw, powinniśmy zainwestować w opony z dużo głębszymi rowkami. Wiele testów przeprowadzonych przez producentów opon i niezależnych specjalistów dowodzi bowiem, że aby jazda była naprawdę bezpieczna, konieczny jest bieżnik o głębokości 4 mm w przypadku opon przeznaczonych na zimę oraz 3 mm, gdy mowa o oponach letnich.

 

Na bezpieczeństwo jazdy w niesprzyjających warunkach ma wpływ również typ bieżnika – to on decyduje czy opony radzą sobie z odrzucaniem błota pośniegowego lub deszczu. Najlepiej radzą sobie z tym opony o bieżniku kierunkowym – układającym się w kształt litery V lub U. Taka budowa sprawia, że są idealnie przystosowane do odprowadzania wody, a tym samym minimalizowania ryzyka aquaplaningu, czyli zjawiska polegającego na tworzeniu się warstwy wody między oponą a nawierzchnią, która powoduje utratę przyczepności i uniemożliwia kierowcy wykonywanie manewrów.

 

Wiek opony

 

Trzeba wziąć pod uwagę także, że gorszą przyczepność będą miały opony stare. Przede wszystkim bowiem mieszanka gumowa, z której jest wykonywane ogumienie, po pewnym czasie zaczyna tracić swoje właściwości. Drugą kwestią jest jednak to, że długotrwała eksploatacja powoduje ścieranie się bieżnika, przez co pogarsza się zdolność opony do odprowadzania wody oraz błota, a tym samym zmniejsza się bezpieczeństwo jazdy.

Napisz komentarz