Adobe Stock, autor: yurolaitsalbert 255087995

Wymiana koła w samochodzie krok po kroku

 

Konieczność wymiany koła na trasie może przytrafić się w każdym momencie, również w miejscu, w którym trudno nam będzie poprosić kogoś o pomoc. Dlatego zdecydowanie warto wiedzieć, jak zachować się w takiej sytuacji i szybko zmienić koło na zapasowe, by ruszyć w dalszą trasę. Wbrew temu, co niektórym mogłoby się wydawać, wcale nie jest to skomplikowane. Oto instrukcja wymiany koła krok po kroku.

 

Bezpieczne miejsce na zmianę

 

Przede wszystkim po przebiciu opony powinniśmy poszukać miejsca, w którym będziemy mogli zmienić koło w taki sposób, by nie zagrażać sobie ani innym uczestnikom ruchu. Jeśli mamy taką możliwość, najlepiej zjechać na pobocze lub mało uczęszczaną, ale utwardzoną drogę (z przebitą oponą możemy powoli przejechać kilkadziesiąt metrów bez ryzyka zniszczenia gumy). W przypadku gdy nie ma takiej szansy, powinniśmy zadbać, by być widocznymi dla innych uczestników ruchu. Oznacza to przede wszystkim konieczność włączenia świateł awaryjnych, ustawienia trójkąta ostrzegawczego i ubrania kamizelki odblaskowej.

 

Zanim zaczniemy wymieniać koło

 

Bardzo ważne jest też, by pamiętać, że podczas wymiany koła będziemy musieli unieść samochód. Dlatego właśnie konieczne jest zabezpieczenie pojazdu w taki sposób, by zapobiec jego poruszaniu się. W tym celu podkładamy specjalne kliny pod koła po tej stronie, po której samochód nie będzie unoszony. Jeśli zaś nie dysponujemy odpowiednimi klinami, warto poszukać zabezpieczenia w terenie. Równie dobrze sprawdzą się w ich roli także zwykłe kamienie.

 

Najpierw kołpak, potem śruby

 

W wielu modelach samochodów śruby kół znajdują się pod kołpakiem. W takim przypadku przed uniesieniem auta trzeba go zdjąć, pociągając ku sobie lub podważając śrubokrętem. Następnie należy poluzować śruby w kole, używając przeznaczonego do tego klucza. Nie musimy się obawiać, że będzie to wymagało użycia siły, którą nie dysponujemy. Takie klucze mają rozsuwane ramię i działają na zasadzie dźwigni – im dłuższe ramię ustawimy, tym mniej siły będzie potrzeba, by poluzować śruby. Co ważne – w tym kroku tylko luzujemy śruby, nie odkręcamy ich całkowicie.

 

Używamy podnośnika

 

Następnym krokiem powinno być użycie lewarka. Bardzo istotne jest tutaj, by stał on stabilnie, na twardej, prostej powierzchni, więc jeśli zmieniamy koło na drodze słabo utwardzonej, warto podłożyć pod niego na przykład kawałek drewna. To, w którym miejscu należy podłożyć lewarek, podpowiedzą nam oznaczone na pojeździe wgłębieniami punkty podparcia samochodu.

 

Po podniesieniu samochodu

 

Kiedy samochód jest już uniesiony na 2-3 centymetry, odkręcamy śruby i zdejmujemy koło. Następnie zakładamy nowe i przykręcamy śruby, dbając, by trafiły w to samo miejsce, w którym były poprzednio. Początkowo przy tej czynności używamy palców, a dopiero potem dokręcamy śruby kluczem na tyle, na ile jesteśmy w stanie. Potem opuszczamy samochód i jeszcze raz dokręcamy śruby najmocniej, jak się da. Używamy do tego rozsuniętej rączki klucza, by zyskać jak największą siłę.

 

Nowe opony?

 

Jeśli przebicie opony i konieczność zmiany koła były spowodowane nie najlepszym stanem gumy, warto rozważyć wymianę całego kompletu opon na nowy i tym samym bezpieczniejszy. Wszystkich kierowców z okolic Sędziszowa Małopolskiego, Ropczyc, Rzeszowa czy Dębicy zapraszamy na wymianę opon do serwisu Plusgum. Zachęcamy także do kupna ogumienia z naszej szerokiej oferty. Znajdują się w niej doskonałej jakości opony letnie, zimowe i całoroczne, które uzyskały doskonałe wyniki w testach w 2019 roku.

Napisz komentarz