Adobe Stock, autor: Tomasz Zajda 198189645

Lepsze opony – na tył czy na przód?

 

Dla żadnego kierowcy nie jest tajemnicą, że opony zużywają się nierównomiernie. Napęd na przednie koła, który stosowany jest w większości współczesnych samochodów, sprawia, że opony na przedniej osi pojazdu szybciej się niszczą na skutek hamowania, skręcania i przyspieszania. Nie pomaga im też to, że są bardziej obciążone – w końcu to z przodu samochodu zamontowany jest silnik, który dodaje pojazdowi kilogramów. Czy to jednak oznacza, że lepsze opony należy założyć z przodu?

 

Opony a bezpieczeństwo

 

Zdania na ten temat są oczywiście podzielone, gdyż nie ma rozwiązania, które byłoby zupełnie bez wad. Większość ekspertów opowiada się jednak za tym, że lepsze gumy powinny znaleźć się na tylnej osi. Dlaczego tam? Otóż znacznie bardziej niebezpieczna jest utrata przyczepności właśnie tylnych kół. Grozi ona wpadnięciem w poślizg nadsterowny, z którym większość kierowców radzi sobie dużo gorzej niż z podsterownym (gdy tracą przyczepność przednie koła). Dodatkowo zaś i tak mniejsze jest prawdopodobieństwo, że stracą przyczepność akurat opony z przodu pojazdu – jak już wspominaliśmy, są one bardziej dociążone, co minimalizuje ryzyko poślizgu, nawet jeśli gumy są w gorszym stanie.

 

Oczywiście jednak żadne rozwiązanie nie jest idealne. Założenie lepszych opon na tylną oś spowoduje, że zmniejszy się odporność pojazdu na aquaplaning. Auto będzie miało też gorszą przyczepność podczas ruszania na mokrej nawierzchni,droga hamowania w śniegu i deszczu się wydłuży. Mimo wszystko jednak, jeśli dysponujemy oponami zużytymi w różnym stopniu, lepiej zdecydować się na założenie tych w lepszym stanie na tył, bo poślizg nadsterowny jest najniebezpieczniejszy z wymienionych zjawisk i to jego trzeba za wszelką cenę unikać.

 

Kiedy wymienić opony?

 

Oczywiście jeśli przednie gumy są tylko nieco bardziej zużyte niż tylne, z powodzeniem możemy na nich jeździć. Kiedy jednak zniszczenie staje się wyraźne, dla własnego bezpieczeństwa lepiej kupić nowy komplet opon. Co prawda, polskie prawo pozwala jeździć na oponach, które mają minimum 1.6 mm bieżnika, jednak jazda na takich gumach jest już bardzo niebezpieczna i łatwo może skończyć się fatalnym wypadkiem. Przyjmuje się, że opony trzeba zmienić na nowe, gdy głębokość bieżnika spadnie do około 3 mm.

Napisz komentarz