Adobe Stock, autor: standret 205384175

Homologacja opon – co warto wiedzieć?

 

Producenci samochodów cały czas dążą do tego, by zwiększać osiągi i bezpieczeństwo prowadzenia swoich pojazdów. Przeprowadzają szereg testów i stosują usprawnienia, by upewnić się, że ich produkt sprosta konkurencji na rynku. Dlatego też niektórzy z nich decydują się na zamontowanie w swoich autach opon homologowanych. Co kryje się pod tym nieco obco brzmiącym pojęciem?

 

Opony homologowane, czyli jakie?

 

Opony homologowane to, najprościej mówiąc, opony przeznaczone specjalnie do danej marki czy modelu samochodu. Są one dopasowywane do danego typu pojazdu, by zapewnić mu jak najlepsze osiągi, a kierowcy możliwie największy komfort prowadzenia. Podczas kilkumiesięcznych testów takich opon bierze się pod uwagę, jaki bieżnik najlepiej sprawdzi się w danym modelu auta, jakie będą najwłaściwsze wymiary opony czy jaką mieszankę gumową wybrać, by zapewnić wytrzymałość, ale także najlepszą możliwą przyczepność do podłoża i optymalną głośność.

 

Homologacja a OE

 

Należy zaznaczyć, że opony homologowane to nie to samo co opony z oznaczeniem OE. Te drugie to po prostu gumy, które zostały założone w trakcie produkcji (original equipment). Mogą one być przeznaczone do użytkowania w konkretnym modelu samochodu, czyli homologowane, jednak wcale nie muszą. Jeśli mamy wątpliwości co do tego, czy opony w naszym samochodzie mają homologację, czy też nie, możemy sprawdzić to w instrukcji obsługi albo w książeczce serwisowej auta.

 

Rodzaje homologacji

 

Nie zawsze jednak mamy do czynienia z prawdziwymi oponami homologowanymi, w pełnym tego słowa znaczeniu. Wyróżniamy trzy grupy homologacyjne. Pierwszą stanowi homologacja obowiązkowa – oznacza ona, że gumy danego typu mogą być stosowane tylko w modelu samochodu, do którego zostały stworzone. Wyróżniamy jednak również homologację techniczną – jeśli opony oznaczone są w taki sposób, mogą być montowane również w innych modelach pojazdów czy w samochodach innych marek, ale tylko pod warunkiem, że spełniają wszystkie wymagania, które wymienia w książce pojazdu jego producent. Ostatnia grupa to opony z homologacją dowolną. Mogą być one używane w samochodach każdej marki.

 

Czy homologacja ma sens?

 

Homologacja opon ma kluczowe znaczenie w przypadku aut sportowych i samochodów z najwyższej półki cenowej. W przypadku takich modeli gumy rzeczywiście są zamawiane u producentów opon specjalnie pod dany typ pojazdu i tworzone od podstaw, by zapewnić mu jak najlepsze osiągi, znakomitą przyczepność na zakrętach i odporność na przeciążenia. W przypadku takich pojazdów zmiana opon na niehomologowane może znacznie wpłynąć na osiągi, komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli chodzi o zwykłe samochody produkowane na masową skalę homologacja nie ma aż takiego znaczenia. Współpraca producentów opon i samochodów ma tutaj znaczenie głównie marketingowe.

Napisz komentarz