fotolia.com, 120041429 | Autor: Tomasz Zajda

Goodyear. Historia imperium oponiarskiego

Kto z nas nie kojarzy słynnego logo z uskrzydloną stopą? Nie każdy może zdaje sobie sprawę z tego, że nawiązuje ona do greckiego boga, Hermesa, który przy pomocy swoich niesamowitych butów przemieszczał się błyskawicznie z miejsca na miejsce. Wszyscy wiedzą jednak, że znak graficzny sygnuje markę Goodyear – jednego z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych producentów opon na całym świecie.
 

Długoletnia tradycja

Początki Goodyear były całkiem niepozorne – ot w 1898 roku w stanie Ohio założono pewną nikomu jeszcze nieznaną spółkę. Wówczas nosiła ona nazwę Goodyear Tire & Rubber Company. Termin „Goodyear” wziął się od nazwiska amerykańskiego przedsiębiorcy, który stworzył podstawy dla współczesnego przemysłu gumowego. Założycielem firmy był Frank Seiberling.

Inwestycje, których dokonane w pierwszej kolejności, były zasługą szwagra Seiberlinga (dał mu pożyczkę). Na początku spółka zajmowała się wyłącznie wytwarzaniem opon do karet i rowerów, a także produkcją węży strażackich, uszczelek, podkładek pod podkowy oraz żetonów do pokera.

Ważnym wydarzeniem było otworzenie fabryki w 1907 rokuDetroit. To właśnie w tym miejscu wytwarzano ogumienie specjalnie dla wozu Henry’ego Forda – modelu T. Wraz z końcem dekady sprzedaż opon firmy Goodyear znacznie wzrosła, by w końcu osiągnąć najlepsze wyniki na tle konkurencji.

1908 roku marka postanowiła wprowadzić opony All-Weather Tread, będące pierwszą antypoślizgową propozycją z bieżnikiem, kształtem przypominającym diament. Miała ona umożliwić jazdę w dowolnych warunkach pogodowych. Ich skuteczność potwierdzono w terenie w roku 1917 na pierwszym tego typu teście na świecie. Później marka zbierała już same laury, błyszcząc pośród innych firm oponiarskich.
 
 

Goodyear w Polsce

Do Polski firma Goodyear zawitała dokładnie w 1929 roku. Wtedy też w Warszawie powstało jej pierwsze przedsiębiorstwo. W 1995 roku Goodyear wykupiło akcje Firmy Oponiarskiej Dębica, której jednocześnie stał się inwestorem strategicznym. Tym sposobem polskie przedsiębiorstwo zostało jednym spośród najważniejszych ośrodków produkcyjnych amerykańskiej marki na terenie Europy.

Napisz komentarz