Opony bezdętkowe – jak je rozpoznać?

Fotolia #190225564 | Autor: MorePixels

2.7/5 - (6 votes)

Używanie opon bezdętkowych ma wiele zalet. Przede wszystkim dzięki nim istnieje możliwość jazdy na niższym ciśnieniu, co przyczynia się do zmniejszenia oporów toczenia. Dodatkowo opony bezdętkowe znacznie zmniejszają prawdopodobieństwo złapania gumy. Są trwałe i wysoce odporne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia, ograniczają nawet ryzyko przebicia opony kolcem lub szkłem.

Opony bezdętkowe

Opona bezdętkowa dokładnie przylega do felg bezdętkowych wraz ze specjalna krawędzią, czyli garbem. Tym samym zapewnia właśnie skuteczne uszczelnienie. Dzięki zastosowaniu opony tego rodzaju nie ma konieczności używania specjalnej krawędzi wewnętrznej lub taśmy do felgi. Wentyl (z gumowym uszczelnieniem) znajduje się w samej feldze. Po względem składu osnowy oraz gumy opony tego typu skonstruowane są w kompaktowy sposób, dzięki czemu powietrze nie ucieka przez pory. Zdarza się, że ulatniają się jego minimalne ilości, co w żaden sposób nie wpływa jednak na użytkowanie samej opony.

Zalety opon bezdętkowych

Główną zaletą tych opon jest to, że w wypadku przebicia bieżnika, przykładowo w wyniku wbicia gwoździa, powietrze schodzi z nich stopniowo, a nie od razu w całości. Oznacza to także, że sama sterowność pojazdu obniża się powoli, dzięki czemu kierowca jest w stanie w porę zauważyć zagrożenie. Tego typu zabezpieczenie przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo w razie ewentualnego wypadku. Naprawa nieszczelności opon bezdętkowych odbywa się poprzez nałożenie paska naprawczego wewnątrz opony, a w wypadku poważniejszych uszkodzeń poprzez wulkanizację.

Opony bezdętkowe – jak je rozpoznać?

Podstawowa różnica pomiędzy oponą typu TT, czyli dętkową, a oponą rodzaju TL, czyli bezdętkową, jest taka, że jedna z nich wymaga użycia dętki, natomiast druga nie. Do różnic między nimi, oprócz budowy (radialne i diagonalne), należą również rozbieżności w rozmiarach oraz bieżnikach. Na większości felg znajduje się także nabity lub odlany napis „suitable for tubeless tires” lub „tubetype rim”. Napis ten może mieć różną formę, ale ważne są słowa kluczowe „tubeless” – bezdętkowa, „tubetype” – dętkowa. Mogą się tam również znaleźć opisy w języku niemieckim: „schlauchlos” – felga bezdętkowa oraz „schlauchtyp” – dętkowa.
Warto również dodać, że właściwie każda współczesna felga jest bezdętkowa. Problem pojawia się jedynie w przypadku felg z lat 80., jak również tych starszych. Często mogą one wyglądać na bezdętkowe, ale nie są przystosowane do opon tego typu.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz