Budowa opony – z czego się składa?

5/5 - (7 votes)

Mogłoby się wydawać, że opona to tylko kawałek gumy, który zakłada się na koła pojazdu, jednak w rzeczywistości jest nieco inaczej. Opona składa się z wielu elementów i każdy z nich pełni odrębną funkcję, w efekcie czego otrzymujemy trwałe ogumienie zapewniające nam bezpieczeństwo na drodze.

Obowiązkowe elementy opony

Każda opona powinna składać się z podstawowych elementów, które są obowiązkowe we wszystkich typach ogumienia. Przede wszystkim jest to osnowa opony, czyli warstwa tekstylna, która składa się z nitek kordu, stanowiących swego rodzaju szkielet opony. Opona zawiera zazwyczaj z 1, 2 lub 3 warstwy tekstylne o grubości 1-1,5 mm. Zadaniem warstwy tekstylnej jest utrzymanie prawidłowego kształtu opony i zapewnienie odporności podczas jazdy.

Do obowiązkowych elementów należy także kord opony – jest to włókno wzmacniające oponę wykonane z wiskozy, poliestru, stali, poliamidu lub włókna szklanego. Kord w oponie może być ułożony krzyżowo lub promieniowo – te dwie cechy stanowią podstawową różnicę między oponą diagonalną a radialną, o czym pisaliśmy szerzej tutaj.

Opona powinna się także składać z drutówek, które umożliwiają osadzenie opony na obręczy. W oponie występują dwie drutówki, a wokół nich owinięta jest warstwa osnowy tekstylnej.

Kolejny element to kapa butylowa, czyli warstwa gumy zastępująca dętkę w oponach bezdętkowych. Zapewnia ona szczelność opony minimalizując straty powietrza i wyróżnia się dużą odpornością na działanie środków utleniających, kwasów i zasad. Podobną funkcję pełni także pasek stopowy, który odpowiada za szczelność opony oraz izoluje drutówkę od felgi.

Ważną rolę pełni także wypełniacz, czyli guma profilowana, której zadaniem jest zapewnienie trwałości opony oraz kierowalności i komfortu jazdy.

W każdej oponie znajduje się także guma boku, która chroni oponę przed przetarciami, otarciami i czynnikami środowiskowymi. To m.in. dzięki gumie boku opona nie pęka po najechaniu na krawężnik lub inną przeszkodę. Dodatkowo zawiera ona także składniki przeciwstarzeniowe, mające wpływ na żywotność opony.

Obowiązkowym elementem opony jest także bieżnik, który gwarantuje przyczepność, obniżenie oporów toczenia i poziomu hałasu oraz trwałość. Składa się on z mieszanki gumowej z kauczukami syntetycznymi i naturalnymi.

Elementy dodatkowe

Ogumienie może także składać się z elementów dodatkowych, jak np. pasek izolacyjny, który chroni karkas przed uszkodzeniami przez nitki opasania stalowego. Opona może także zostać uzupełniona o pasek o kącie zero stopni, czyli tkaninę tekstylną chroniącą czoło opony. Zazwyczaj jest to wąski pasek składający się z kilku podgumowanych nitek kordu i to on zapewnia przyczepność i trwałość opony podczas jazdy o dużej prędkości. Dodatkowym elementem jest także podkład bieżnika, który chroni oponę przed nagrzewaniem się oraz guma miejscowo wzmacniająca, czyli podkład między paskiem stopowym a warstwą NC. Wzmocnienia przewinięcia z kolei usztywniają stopkę opony i wykorzystuje się je w modelach o niskim przewinięciu warstwy.

Jak można zauważyć, na oponę składa się wiele różnych elementów i każdy z nich pełni istotną rolę. Obecna forma i budowa opony to efekt wielu lat badań i szukania coraz lepszych rozwiązań, które zapewnią pełen komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz