Wszystko o oponach dojazdowych

5/5 - (1 vote)

Awaria w postaci zepsutej opony na trasie nie jest przyjemna dla żadnego kierowcy.  Należy się jednak liczyć z tym, że w czasie podróży może się wydarzyć taka sytuacja, dlatego warto jest mieć koło na zmianę. Wyróżniamy dwa rodzaje opon na zmianę – jedno z nich to tak zwane „koło zapasowe” a drugie to „koło dojazdowe”. W tym artykule opowiemy trochę więcej o drugiej możliwości, czyli o kole dojazdowym. 

Co to jest „dojazdówka”? 

„Dojazdówka” to inaczej alternatywa dla bardziej popularnego „koła zapasowego”. Użytkownicy cenią sobie koło dojazdowe ze względu na to, że jest wyższe, a jego bieżnik ma zazwyczaj 125-155 mm. Średnica tego koła również jest mniejsza. Nie zmienia się za to felga, zazwyczaj zostaje taka sama, a wynika to z dopasowania obręczy do piasty oraz rozstawu śrub montażowych. 

 

Zalety i wady koła dojazdowego 

Na pewno jedną z niestety nielicznych zalet, jest oszczędność miejsca w bagażniku, ponieważ koło to jest na tyle małe, że nie zajmuje zbyt wiele  miejsca. W razie awarii warto jest mieć takie koło w swoim bagażniku, ponieważ dzięki niemu sami możemy sobie poradzić z usterką, a jednocześnie szybko kontynuować jazdę. Zaraz po zmianie koła na koło dojazdowe, najlepiej niezwłocznie obrać cel na najbliższy serwis wulkanizacyjny. 

 

Mimo że koło dojazdowe może nas uratować w sytuacji awaryjnej i nie zajmuje dużo miejsca, to jego wady niestety przeważają. O jakich wadach mowa? 

  • na kole dojazdowym nie można jechać szybciej niż 80 kilometrów na godzinę, 
  • jeśli masz założone więcej niż jedno koło dojazdowe, nie możesz wtedy jeździć takim pojazdem,
  • następuje zakłócenie systemów elektronicznych auta. Takie systemy jak ABS czy  ESP nie spełniają odpowiednio swojej funkcji,
  • przez mniejszą powierzchnię styku opony z jezdnią możemy odczuć gorszą przyczepność podczas hamowania lub pokonywania zakrętów. 

 

Przez jaki czas można jeździć na kole dojazdowym?

Nie istnieje określona liczba kilometrów, którą można przejechać na kole dojazdowym, lecz nie jest to wskazane. Przez przewagę wad takiej opony, nie jest zalecane pokonywanie kolejnych kilometrów na takim kole zbyt długo. Najlepiej byłoby udać się do serwisu wulkanizacyjnego i założyć taką samą oponę, jaka jest już na osi, tak jak  jest zapisane w przepisach ruchu drogowego. Warto dodać, że policjant może wystawić mandat za jazdę z różnymi oponami na osi.  

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz