Moment dokręcania kół – wszystko, co musisz wiedzieć

klucze

Oceń wpis post

Odpowiednie dokręcenie kół jest bardzo ważne zarówno dla komfortu prowadzenia samochodu, jak i bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Wystarczy powiedzieć, że zbyt mocno dokręcone śruby mogą prowadzić do uszkodzenia felg, natomiast zbyt słabe dokręcenie kół grozi ich poluzowaniem podczas jazdy. Czym jest moment dokręcania kół i z jaką siłą dokręcać koła? W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na ten temat.

Czym jest moment dokręcania kół?

Zacznijmy od podstawowych informacji. Moment dokręcania kół to siła, z jaką należy dokręcić śruby lub nakrętki mocujące koło do piasty pojazdu. Określa on wartość, przy której połączenie jest odpowiednio mocne – z jednej strony zapewnia stabilność koła, ale jednocześnie nie powoduje nadmiernego obciążenia gwintów. Moment dokręcenia kół mierzy się w niutonometrach (Nm).

Z jakim momentem dokręcać koła? To zależy od modelu auta. Producenci samochodów podają zalecane wartości momentu dokręcania dla konkretnych modeli. Nieodpowiednie dokręcenie kół może prowadzić do poważnych problemów, takich jak luzowanie się śrub, ich pęknięcie lub nawet odpadnięcie koła w trakcie jazdy.

Moment dokręcania kół aluminiowych a stalowych – różnica

Warto zauważyć, że moment dokręcenia kół nawet w przypadku tego samego modelu samochodu nie zawsze jest taki sam. Wszystko zależy od materiału, z którego wykonane są felgi – koła aluminiowe wymagają innego momentu dokręcania niż stalowe.

Felgi aluminiowe są bardziej podatne na odkształcenia, dlatego moment dokręcania kół aluminiowych jest zwykle mniejszy, niż w przypadku felg stalowych. W ich przypadku tolerancja jest nieco większa, co oczywiście nie oznacza, że możemy naginać wskazane przez producenta samochodu wartości.

Momenty dokręcania kół – dlaczego to takie ważne?

Czym mogą skutkować nieprawidłowe momenty dokręcania kół? Zbyt luźne dokręcenie kół może prowadzić do poważnych konsekwencji, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Przede wszystkim w takich okolicznościach istnieje realne ryzyko stopniowego luzowania się kół podczas jazdy. Może to powodować niepokojące wibracje kierownicy, nierówną pracę zawieszenia, a w skrajnych przypadkach nawet doprowadzić do odpadnięcia koła w trakcie jazdy.

Z drugiej strony, zbyt mocne dokręcenie kół również nie jest korzystne. Nadmierna siła może prowadzić do uszkodzenia gwintów, zdeformowania tarcz hamulcowych, a nawet pęknięcia śrub mocujących. W przypadku felg aluminiowych może dojść do mikropęknięć, które osłabiają strukturę koła. Co więcej, zbyt mocne dokręcenie może utrudnić późniejsze odkręcenie koła w sytuacji awaryjnej, na przykład podczas zmiany koła na poboczu drogi, gdy nie można skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu.

Z jaką siłą dokręcać koła w samochodzie osobowym?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie bez odniesienia do konkretnego modelu pojazdu. Na siłę dokręcania kół wpływają bowiem konkretne czynniki, choćby takie jak rodzaj felg, średnica i rodzaj śrub czy masa pojazdu. Co za tym idzie, jeśli chcesz wiedzieć, z jaką siłą dokręcać koła w samochodzie osobowym, powinieneś sprawdzić informacje znajdujące się w instrukcji obsługi pojazdu.

Na ile Nm dokręcać koła?

Jak powiedzieliśmy, siła dokręcania kół różni się w zależności od rodzaju felg oraz konkretnego modelu pojazdu. Szukając na siłę orientacyjnej odpowiedzi na postawione w tym śródtytule pytanie, możemy jednak przyjąć orientacyjne zakresy dla samochodów osobowych, które wynoszą:

  • koła stalowe: 80–140 Nm;
  • koła aluminiowe: 110–120 Nm.

Niektóre modele aut, szczególnie SUV-y czy samochody dostawcze, mogą wymagać jeszcze większych wartości momentu – nawet do 200 Nm. Dlatego przed dokręceniem kół zawsze warto sprawdzić dokładne zalecenia producenta, które można znaleźć w instrukcji pojazdu lub na tabliczce znamionowej, np. wewnątrz drzwi kierowcy.

Moment dokręcania kół – tabela

Najłatwiejszym sposobem na sprawdzenie właściwej wartości momentu dokręcania jest skorzystanie z dedykowanej tabeli, która zawiera dane dla różnych marek i modeli pojazdów. Tabele takie można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, na stronach internetowych producentów opon i felg.

Dokręcanie kół – o czym warto pamiętać?

Choć teoretycznie dokręcanie kół można przeprowadzić samodzielnie, wymaga to odpowiedniego przygotowania i narzędzi. Głównym niezbędnym przyrządem jest klucz dynamometryczny, który pozwala na precyzyjne dokręcenie śrub do odpowiedniego momentu obrotowego, co – jak ustaliliśmy – ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Twojego i Twoich pasażerów.

Pamiętaj, że dokręcając opony zimowe, letnie lub opony samochodowe całoroczne, należy korzystać z tzw. metody na krzyż, czyli zaczynając od przeciwległych śrub. Dzięki temu siła zostaje rozłożona równomiernie na felgę i oponę. Jeżeli jednak nie wiesz, jak dokręcić koła lub jaki moment dokręcenia kół dobrać, lepiej skontaktuj się z profesjonalistą. Zawsze miej na uwadze to, że koła to jedyny element samochodu, który łączy pojazd z nawierzchnią drogi – ich prawidłowe zamontowanie naprawdę odgrywa kluczową rolę podczas jazdy.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz