Działanie hamulca ręcznego opiera się na dość prostym mechanizmie. Mogłoby się wydawać, że to element układu hamowania, który nie powinien sprawiać większych problemów kierowcom. Zimą bywa jednak inaczej – zamarznięty hamulec ręczny to jedna z częstych awarii podczas dużych mrozów. Jakie są przyczyny zamarzania hamulca, jak poradzić sobie z taką usterką i przede wszystkim: jak jej zapobiegać? Zapraszamy do lektury naszego krótkiego poradnika.
Dlaczego hamulec ręczny zamarza?
Elementy, które odpowiadają za działanie hamulca ręcznego, to głównie proste linki i dźwignie. Są one chronione przez specjalne osłonki, które zapobiegają przenikaniu do wewnątrz zanieczyszczeń i wilgoci. Jak każda część w samochodzie, osłonki te z czasem zużywają się i niszczą. Powoduje to przedostawanie się do układu hamulca ręcznego między innymi wody, która zamarza pod wpływem niskich temperatur. Na lince pojawia się wówczas warstwa lodu, która blokuje ją i uniemożliwia używanie hamulca ręcznego.
Zamarznięty hamulec ręczny – co robić?
Gdy kierowca widzi, że hamulec ręczny blokuje jedno z kół, może spróbować poradzić sobie z tym w najprostszy sposób: postukać w koło nogą, narzędziem lub innym przedmiotem. Możliwe, że uda się wtedy usunąć lód z linki hamulca.
Co robić, gdy to nie pomaga? Wówczas jedynym rozwiązaniem jest ogrzanie samochodu. Można oczywiście poczekać, aż mrozy ustąpią i temperatura powietrza na zewnątrz się podniesie, gdy jednak samochód jest potrzebny na co dzień, najlepiej przetransportować go w cieplejsze miejsce. Ważne jest przy tym, by pod żadnym pozorem nie kierować autem samodzielnie przy zaciągniętym hamulcu ręcznym, ponieważ grozi to uszkodzeniem całego układu hamowania.
Inną opcją jest skorzystanie z usług mobilnego mechanika. Taki specjalista może przyjechać na miejsce i spróbować ogrzać elementy hamulca ręcznego, aby pozbyć się warstwy lodu. Wówczas auto nadaje się do jazdy, ale najlepiej udać się z nim do warsztatu na przegląd.
Parkowanie na biegu czy z hamulcem ręcznym?
Skoro używanie hamulca ręcznego zimą wiąże się z tyloma kłopotami, to może lepiej wybrać parkowanie na pierwszym biegu? Tu zdania są podzielone. Obecnie w szkołach jazdy zaleca się parkowanie z użyciem hamulca ręcznego. Jeśli samochód jest nowy lub miał niedawno wymieniane elementy hamulca ręcznego, raczej nie trzeba obawiać się, że do środka dostanie się lód. W starszych modelach aut problem z zamarzaniem może się jednak pojawić, dlatego zaleca się, by zrezygnować z używania hamulca ręcznego podczas parkowania.
Jak zapobiegać awariom hamulca ręcznego w czasie zimy?
Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z zamarzaniem hamulca ręcznego jest dbanie o jego dobry stan. Przed nadejściem zimy warto wykonać przegląd całego układu hamulcowego i usunąć ewentualne usterki oraz wymienić zużyte części. Koszt wymiany linki lub zniszczonych osłon jest niewielki – wynosi jedynie około kilkudziesięciu złotych. To nieporównywalnie mniej w stosunku do wydatków, jakie trzeba ponieść na przykład wówczas, gdy konieczne jest przetransportowanie auta lawetą.
Napisz komentarz