Zamarznięty hamulec ręczny

Oceń wpis post

Działanie hamulca ręcznego opiera się na dość prostym mechanizmie. Mogłoby się wydawać, że to element układu hamowania, który nie powinien sprawiać większych problemów kierowcom. Zimą bywa jednak inaczej – zamarznięty hamulec ręczny to jedna z częstych awarii podczas dużych mrozów. Jakie są przyczyny zamarzania hamulca, jak poradzić sobie z taką usterką i przede wszystkim: jak jej zapobiegać? Zapraszamy do lektury naszego krótkiego poradnika.

Dlaczego hamulec ręczny zamarza?

Elementy, które odpowiadają za działanie hamulca ręcznego, to głównie proste linki i dźwignie. Są one chronione przez specjalne osłonki, które zapobiegają przenikaniu do wewnątrz zanieczyszczeń i wilgoci. Jak każda część w samochodzie, osłonki te z czasem zużywają się i niszczą. Powoduje to przedostawanie się do układu hamulca ręcznego między innymi wody, która zamarza pod wpływem niskich temperatur. Na lince pojawia się wówczas warstwa lodu, która blokuje ją i uniemożliwia używanie hamulca ręcznego.

Zamarznięty hamulec ręczny – co robić?

Gdy kierowca widzi, że hamulec ręczny blokuje jedno z kół, może spróbować poradzić sobie z tym w najprostszy sposób: postukać w koło nogą, narzędziem lub innym przedmiotem. Możliwe, że uda się wtedy usunąć lód z linki hamulca.

Co robić, gdy to nie pomaga? Wówczas jedynym rozwiązaniem jest ogrzanie samochodu. Można oczywiście poczekać, aż mrozy ustąpią i temperatura powietrza na zewnątrz się podniesie, gdy jednak samochód jest potrzebny na co dzień, najlepiej przetransportować go w cieplejsze miejsce. Ważne jest przy tym, by pod żadnym pozorem nie kierować autem samodzielnie przy zaciągniętym hamulcu ręcznym, ponieważ grozi to uszkodzeniem całego układu hamowania.

Inną opcją jest skorzystanie z usług mobilnego mechanika. Taki specjalista może przyjechać na miejsce i spróbować ogrzać elementy hamulca ręcznego, aby pozbyć się warstwy lodu. Wówczas auto nadaje się do jazdy, ale najlepiej udać się z nim do warsztatu na przegląd.

Parkowanie na biegu czy z hamulcem ręcznym?

Skoro używanie hamulca ręcznego zimą wiąże się z tyloma kłopotami, to może lepiej wybrać parkowanie na pierwszym biegu? Tu zdania są podzielone. Obecnie w szkołach jazdy zaleca się parkowanie z użyciem hamulca ręcznego. Jeśli samochód jest nowy lub miał niedawno wymieniane elementy hamulca ręcznego, raczej nie trzeba obawiać się, że do środka dostanie się lód. W starszych modelach aut problem z zamarzaniem może się jednak pojawić, dlatego zaleca się, by zrezygnować z używania hamulca ręcznego podczas parkowania.

Jak zapobiegać awariom hamulca ręcznego w czasie zimy?

Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z zamarzaniem hamulca ręcznego jest dbanie o jego dobry stan. Przed nadejściem zimy warto wykonać przegląd całego układu hamulcowego i usunąć ewentualne usterki oraz wymienić zużyte części. Koszt wymiany linki lub zniszczonych osłon jest niewielki – wynosi jedynie około kilkudziesięciu złotych. To nieporównywalnie mniej w stosunku do wydatków, jakie trzeba ponieść na przykład wówczas, gdy konieczne jest przetransportowanie auta lawetą.

 

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz