Zużycie opon i niebezpieczeństwo z tym związane to jedna z sytuacji, której obawiają się kierowcy. O ile wymiana podzespołów samochodu to proces wymagający specjalistycznej wiedzy, dlatego powierzamy to zadanie mechanikom w warsztacie, o tyle zużycie opon można samodzielnie i na bieżąco kontrolować, obserwując ogumienie swojego auta.
Wiedza ta z pewnością przyda się wielu kierowcom, nie tylko tym, którzy spędzają większość czasu w trasie, ale i tym, którzy wolą inwestować w używane opony samochodowe. Niezależnie od wiedzy i doświadczenia kierowca musi pozostawać czujny w trosce o bezpieczeństwo swoje, swoich najbliższych oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. W artykule zamieściliśmy kilka elementów bezpośrednio wiążących się ze stopniem zużycia opony, na które w sposób szczególny warto zwrócić uwagę.
Bieżnik
Starty bieżnik to jedna z podstawowych oznak zużycia ogumienia, które widać gołym okiem. Każdy kierowca, który ma na swoim koncie zakup pierwszego (i kolejnego) kompletu opon doskonale wie, że wzory rzeźbione w ogumieniu mają za zadanie poprawić warunki jezdne i wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze. Niezależnie od tego, czy droga po której porusza się auto jest pokryta lodem, mokra po deszczu, czy jest sucha i gorąca, w każdej z tych sytuacji niezbędny jest odpowiedni bieżnik, który poprawi przyczepność opon i wpłynie na jakość hamowania.
Jak sprawdzać zużycie bieżnika?
Producenci dbając o komfort kierowców wykorzystują dwa sposoby na sprawdzenie zużycia opon bez konieczności odwiedzania warsztatu. Specjalne oznaczenia na ogumieniu pozwalają na szybką weryfikację wszelkich nieprawidłowości.
Wystarczy zlokalizować cyfrowy znacznik sygnalizujący zużycie lub kierować się znacznikiem zużycia pod postacią małego, gumowego paska o grubości 1,6 mm (zimą bezpiecznie jest nie przekraczać zużycia poniżej 4 mm), który znajduje się na dnie rowków opony.
Pasek ten sygnalizuje kierowcy, czy głębokość zużycia bieżnika jest w granicach normy. Jeśli limit zostanie naruszony, to jest to jednoznaczne z wykroczeniem drogowym i koniecznością wymiany opon na nowy komplet. Wielu kierowców korzysta ze starych sprawdzonych metod, które wykorzystują grubościomierz, albo przedmioty o bardziej użytecznym zastosowaniu np. monety, czy zapałki.
Uszkodzenia mechaniczne
Producenci ogumienia wykorzystują mieszanki, które są testowane w różnych warunkach eksploatacji, dlatego nie każde uszkodzenie doprowadzi do mechanicznych śladów wpływających na stan opony. Jednak zdarza się, że opona w wyniku bliskiego i niefortunnego kontaktu ze szkłem, metalem, drutem, gwoździem lub innymi ostrymi przedmiotami może doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji, które widoczne jest gołym okiem.
Wówczas należy niezwłocznie zadbać o wymianę opony, ponieważ wszelkie wybrzuszenia i pęknięcia całkowicie dyskwalifikują ogumienie z użytkowania. Istnieje szansa, że specjalista w warsztacie zaproponuje nam skuteczną rekonstrukcję opony, ale nie zawsze będzie to możliwe.
Poszukujesz popularnych modeli opon, które skutecznie zastąpią dotychczasowe ogumienie? Wybieraj spośród popularnych modeli:
Napisz komentarz