Na pierwszy rzut oka dla laika wszystkie opony wyglądają bardzo podobnie i niemożliwe wydaje się rozróżnienie, czy są przeznaczone na zimę, czy lato. Jeśli jednak przyjrzymy im się nieco bliżej, możemy z łatwością znaleźć istotne różnice wskazujące, na jaką porę roku są przeznaczone. Na co trzeba przy tym zwrócić uwagę?
Oznaczenie na oponach
Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać, by rozpoznać przeznaczenie opony, jest sprawdzenie oznaczeń na jej bocznej ścianie. Jeśli znajdują się tam litery M+S, oznacza to, że guma przeznaczona jest do użytku w błocie i śniegu (od angielskiego mud and snow). Wbrew pozorom nie jest to jednoznaczne z tym, że opona jest typowo zimowa. Takie oznaczenie charakterystyczne jest również dla gum całorocznych, które mają za zadanie zapewniać bezpieczeństwo w każdych warunkach. Znakiem, że opona jest przeznaczona na zimę jest za to symbol trzech szczytów, w środku którego znajduje się płatek śniegu. To wyraźny znak, że opona sprawdzi się nawet podczas siarczystych mrozów czy na oblodzonej nawierzchni. Jeśli nie znajdujemy takich oznaczeń, wiemy, że mamy do czynienia z gumą na sezon letni.
Bieżnik opony
Przeznaczenie opon możemy jednak także poznać, sprawdzając, jaki jest ich bieżnik. Układ lamel i rowków gum zimowych musi być przystosowany do odprowadzania spod kół błota pośniegowego, wgryzania się w śnieg i zachowywania przyczepności na lodzie. Dlatego takie opony mają głębokie główne kanały wzdłuż i mnóstwo rowków i płytszych lamel w poprzek. Są one skomplikowane i pofalowane, dzięki czemu są w stanie zapewnić stabilność prowadzenia na śliskiej i ośnieżonej jezdni. Bieżnik gum letnich nie jest tak złożony. Sieć rowków jest na nich dużo mniej rozbudowana, by jak największa część opony miała kontakt z nawierzchnią – dzięki temu zyskujemy przyczepność na suchej drodze. Wgłębienia bieżnika są jednak na tyle głębokie, że zapewniają również skuteczne odprowadzanie wody, by zminimalizować ryzyko aquaplaningu.
Co jeszcze różni zimówki od opon letnich?
Tego nie jesteśmy w stanie rozpoznać gołym okiem, ale warto wiedzieć, że opony te różnią się także składem mieszanki gumowej. Opony letnie muszą sprawdzać się nawet podczas upałów, gdy temperatura jezdni wynosi kilkadziesiąt stopni Celsjusza, z kolei gumy na zimę muszą pozostawać elastyczne nawet przy dużych mrozach. Dlatego proporcje składników takich jak kauczuk, oleje czy krzemionka są zupełnie inne. Jeśli więc chcemy zachować bezpieczeństwo na drodze, sezonowa wymiana opon jest zdecydowanie wskazana.
Napisz komentarz