Jednym z największych wrogów samochodów jest korozja, która przyspiesza eksploatację pojazdu. Mimo iż technologia rozwija się coraz bardziej dynamicznie, korodowanie pozostaje wciąż kwestią wymagającą uwagi właściciela auta. Najważniejsze w przeprowadzeniu konserwacji jest jej dokładne wykonanie, dzięki czemu samochód będzie odpowiednio przygotowany do dalszej jazdy.
Co powoduje korozję?
Korodowanie podwozia uzależnione jest od wielu czynników. Największy wpływ ma jednak parkowanie pojazdu na wilgotnej trawie, czy chociażby jego kontakt z brudem, kurzem, błotem, piaskiem i solą drogową. Warunki te w dużej mierze sprzyjają powstawaniu korozji, co przekłada się na niszczenie warstw ochronnych podwozia zastosowanych przez producentów. Im pojazd starszy, tym większa częstotliwość konserwacji jest wymagana. Wszystko po to, by uniknąć powstawania niepożądanych ognisk rdzy.
Korodowanie pojawia się także podczas intensywnej eksploatacji pojazdu, która może kończyć się różnego rodzaju obiciami podwozia, zawilgoceniem i jego zużyciem. Rdza pojawia się najczęściej na progach, w okolicach kół, zacisków układu hamulcowego oraz części zawieszenia. O ile niektóre elementy mogą ulec wymianie, tak w przypadku pozostałych nadmierna korozja może oznaczać konieczność złomowania pojazdu.
Proces konserwacji podwozia
Pierwszym krokiem w konserwacji jest dokładne umycie podwozia i jego wyczyszczenie. Z pewnością pomocna okaże się myjka samochodowa lub profesjonalna myjnia, która oferuje tego typu usługi i może zająć się doprowadzeniem podwozia do porządku. Pojazd powinien zostać ustawiony na podnośniku lub na kanale. Bardzo ważne jest, by wszystkie części ostygły oraz zostały osuszone.
Kolejny etap dotyczy demontażu osłony wykonanej z tworzywa. Najczęściej jest ona przymocowywana z pomocą spinek, które warto wymienić na nowy komplet. W przypadku dobrze zadbanego podwozia wystarczy potraktowanie go odpowiednim preparatem w sprayu, a następnie z pomocą bawełnianej szmatki usunięcie wszystkich pozostałości oraz ewentualnego brudu.
Nałożenie warstwy dwukrotnie pozwoli uzyskać barierę ochronną podwozia, która w zależności od intensywności eksploatacji może wystarczyć nawet na kilka lat bezpiecznej jazdy.
Jak poradzić sobie z korozją na podwoziu?
Jeżeli na podwoziu pojawią się ślady korozji, konieczne jest skorzystanie z narzędzi w celu wyeliminowania rdzy. Zazwyczaj w tym momencie wystarcza zastosowanie odpowiedniej nakładki, którą montuje się na wiertarce. Drugą czynnością jest nałożenie na korodujące elementy właściwego środka chemicznego, aby proces korozji został skutecznie wstrzymany i zablokowany. W tym celu można posłużyć się pędzelkiem.
Jeśli zależy nam na uzyskaniu najlepszych efektów, konieczne jest pozostawienie podwozia do wyschnięcia na całą dobę. Zobojętniona rdza nie będzie postępować. Po tym czasie pozostaje już tylko skorzystanie ze środka konserwującego.
Kiedy wykonać konserwację podwozia?
Do konserwacji najlepiej podejść w okresie wczesnej jesieni, by zabezpieczyć pojazd przed zbliżającymi się intensywnymi opadami deszczu, nadmierną wilgocią, jak i solą drogową w sezonie zimowym. Dzięki dobrze przeprowadzonej renowacji pojazd zostanie zakonserwowany przed dalszymi zniszczeniami, co przełoży się na kwestie bezpieczeństwa podróżujących nim osób.
Napisz komentarz