Użytkowanie ciągników rolniczych może przybierać różne formy. Jedni wykorzystują je do prac polowych, inni do napędzania, przewożenia i transportu urządzeń bez własnego napędu, a jeszcze inni do prac drogowych. Tak czy inaczej – ciągnik rolniczy to ciężki pojazd wolnobieżny, który służy do wykonania rozmaitych prac wymagających dużej mocy i możliwości jazdy po terenach leśnych czy górzystych. Ciągniki mają szczególnie duże wymagania co do ogumienia, które ma podstawowy wpływ na ich przyczepność w najbardziej wymagających warunkach terenowych. Czy opony zimowe do ciągników rolniczych to opłacalne rozwiązanie? Odpowiadamy w najmniejszych szczegółach!
Czy opony zimowe do ciągników rolniczych mają sens?
Dla wielu właścicieli ciągników rolniczych opony zimowe stanowią nowinkę technologiczną i zarazem element eksploatacyjny, którego zakupu z całą pewnością nie przewidywali. Ma to sens – jazda ciągnikiem po terenach leśnych, polnych lub górzystych jest możliwa na oponach całorocznych, a nawet letnich, które dobrze sobie radzą w tego typu warunkach ze względu na bardzo wysoki bieżnik. W najgorszych wystarczy założyć dobrze dopasowane do bieżnika i wielkości opony łańcuchy. Zapewniają one w zasadzie nieograniczone możliwości w terenie, nie sprawdzą się jednak podczas jazdy po drogach utwardzonych oraz asfaltowych, gdzie są nielegalne i nieefektywne. Wówczas, wbrew wszelkim obiekcjom i przyzwyczajeniom, warto sięgnąć po opony zimowe do ciągnika rolniczego.
Zimowe opony do traktora są coraz częściej wybierane przez osoby, które wykorzystują ten pojazd przede wszystkim do jazdy po drogach utwardzonych i asfaltowych. Znakomicie się sprawdzą do odgarniania śniegu za pomocą pługa z ulic i chodników, czy też do transportu drogowego urządzeń, maszyn, odpadów i innych ciężkich ładunków. Obecnie opony zimowe do ciągnika rolniczego są wybierane także przez zarządców lotnisk.
Opony zimowe do ciągnika rolniczego – wysokie bezpieczeństwo przede wszystkim
Opony zimowe do ciągników rolniczych są wykonane z miękkiej mieszanki gumy, która zachowuje swoją optymalną sprężystość także w szczególnie niekorzystnych warunkach pogodowych. W temperaturach niższych od zera standardowe ogumienie do traktorów traci swoją miękkość i staje się twarde jak skała, a tym samym nie zapewnia w zasadzie żadnej przyczepności. To oznacza spore niebezpieczeństwo, szczególnie gdy dany traktor jest używany w obrębie dróg publicznych. Na oponie letniej z pewnością każdy kierowca spotka się z opóźnioną reakcją na wciśnięcie pedału hamulca oraz drogą hamowania wielokrotnie dłuższą niż w przypadku jazdy na wybranych oponach w lecie. Opony zimowe do ciągnika rolniczego są bardzo miękkie, dlatego doskonale wgryzają się w śnieg i zapewniają stały kontakt dużą powierzchnią kół z asfaltem pokrytym lodem, błotem pośniegowym lub samym śniegiem.
Obecnie podaż zimowych opon do traktora jest raczej niewielka i ogranicza się do kilku producentów, którzy mają w swojej ofercie odpowiednio wiele rozmiarów. Warto tu wymienić fińską markę Nokian, która jest zdecydowanie największym producentem ogumienia zimowego ze względu na jej położenie.
Zimowe opony do traktora – czy ich zakup się opłaca?
Zdecydowanie tak, ale wyłącznie w sytuacji, gdy planujesz użytkować swój ciągnik także w warunkach drogowych. Ze względu na specyficzną budowę bieżnika, opony zimowe do ciągnika rolniczego sprawdzą się zdecydowanie najlepiej na płaskim terenie utwardzonym, nie zaś na polach i drogach nieutwardzonych, leśnych.
Istotne jest przede wszystkim dobranie właściwego rozmiaru opony zimowej do ciągnika rolniczego w stosunku do wymagań stawianych przez producenta, a także właściwe magazynowanie ich na czas przechowywania. Warto zostawić je na cały okres letni w zacienionym miejscu i ułożone bokiem jedna na drugiej – dużym błędem popełnianym przez niektórych jest stawianie opon na sztorc, co może zakończyć się wgnieceniem w miejscu ich wielomiesięcznego styku z podłożem.
Napisz komentarz