Niewątpliwie każdy kierowca choć raz w swoim życiu słyszał o czymś takim, jak profil opony. Ten tajemniczy termin to tak naprawdę ważny parametr, który uwzględnia się, dopasowując opony do danego auta. Wybór optymalnego profilu sprawi, że zagwarantujesz sobie wysoki komfort prowadzenia samochodu. Co oznacza profil opony i jak go obliczyć? Jaka jest różnica między profilem 55 a 60? Który profil opony wybrać, aby zapewnić sobie bezpieczną i wygodną jazdę samochodem?
Profil opony 55 a 60 – ile to cm? Jak obliczyć różnicę?
Profil opony to stosunek wysokości opony do jej szerokości, który przedstawiany jest jako wartość procentowa. Jest on elementem rozmiaru opony, który sprawdza się, dobierając ogumienie do danego samochodu. W zapisie: 215/60R15, profil to środkowa wartość. Jeśli średnica samochodu wynosi 215 mm, to profil jest równy 60% (0,60) tej wartości. Mnożąc obie dane, uzyskasz informację o tym, że profil tej opony wynosi 129 mm. System obliczania wartości profilu jest uniwersalny, co oznacza, że w ten sam sposób sprawdzić każdą inną kombinację. Dla przykładu, jeśli profil wynosiłby 55%, a średnica nadal 215 mm, to w przeliczeniu na mm, wartość profilu to 118,25 mm. Różnica między profilem 55 a 60 wynosi więc 10,75 mm, czyli nieco ponad 1 cm.
Profil opony 55 a 60 – różnica wizualna, cenowa i sprawnościowa
Różnica w profilu opony 55 a 60 jest nie tylko obliczeniowa, ale także wizualna, cenowa i sprawnościowa. Wybierając opony o różnych profilach, musisz liczyć się z tym, że jej parametry ulegną zmianie. Może to przełożyć się na inny komfort jazdy samochodem na różnych nawierzchniach, a także większe lub mniejsze bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Opony o różnych profilach zapewne będą miały także inną cenę. Z reguły opony niskoprofilowe są tańsze od tych wysokoprofilowych. Ostatnia różnica między profilem 55 a 60, to ta wizualna. Wybierając niższy profil, nadasz swojemu samochodowi bardziej sportowy, agresywny wygląd. Oczywiście, jeśli chodzi o walory estetyczne, jest to kwestia indywidualna.
Profil opony 55 a 60 – czy można zamienić w samochodzie?
Jeśli chodzi o profil opony 55 a 60, różnica w tym wypadku może być zarówno duża, jak i mała. Jeśli wybierzesz opony o tej samej średnicy, a jedyną zmianą będzie profil opony, to różnica będzie niewielka, bo ok. 1 cm. W takiej sytuacji wygląd opon będzie praktycznie identyczny, a różnica na innych polach również będzie znikoma. Opony mogą jednak mieć bardzo różną cenę, dlatego zakup pary o mniejszym lub większym profilu może okazać się bardzo opłacalny pod względem ekonomicznym.
Jeśli zachowasz średnicę opony, różnica między profilem 55 a 60, nie przełoży się znacząco na precyzję prowadzenia pojazdu. Niemniej jednak warto ocenić podobieństwo opon, a także ich parametry indywidualnie, opierając się na swoim przypadku. W każdym samochodzie można wykorzystać opony o innym profilu, jednak w przypadku innych wartości, różnice mogą być zbyt duże. To sprawi, że opona w ogólne nie będzie pasować do samochodu lub w trakcie jazdy pojawią się obtarcia. Inną opcją jest uzyskanie korzyści w postaci lepszego prowadzenia auta i oszczędności, wynikającej z takiej zmiany.
Zalety opon nisko- i wysokoprofilowych. Jakie wybrać?
O ile różnica między profilem 55 a 60 nie jest duża i takie opony są prawie identyczne, w innych przypadkach dysproporcje mogą być znacznie większe. Kierowcy stale eksperymentują, wybierając opony o różnych profilach do swoich aut, by uzyskać jak najlepszy stosunek ceny do jakości jazdy i bezpieczeństwa na drodze. Ważny jest także aspekt wizualny. Wszystkie te zmienne różnie rozkładają się na opony nisko- i wysokoprofilowe.
Te pierwsze sprawią, że samochód będzie świetnie się prezentował, bardzo dobrze radząc sobie na suchej nawierzchni i przy większych prędkościach (także na zakrętach). Choć różnica w profilu opony 55 a 60 jest niewielka, jeśli interesuje Cię jazda w takich warunkach, warto postawić na rozmiar 55. Natomiast opony wysokoprofilowe to idealny wybór na drogach o gorszym stanie technicznym i w mieście. Gwarantują one większe bezpieczeństwo i komfort jazdy, nawet w trudnych warunkach. W takiej sytuacji lepszym wyborem będzie profil opony 60.
Napisz komentarz