Ogumienie to jedno z najważniejszych elementów eksploatacyjnych każdego samochodu, które ma wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy po drogach publicznych. Opony do lawet są w tej kwestii najbardziej wymagające. Muszą, szczególnie po załadowaniu na nią dodatkowego auta, udźwignąć bardzo duży ciężar, zapewniać długą trwałość i sprostać intensywnej eksploatacji auto lawety podczas pokonywania np. bardzo długich tras. Zobacz zatem, jakie opony do lawety warto wybrać i czym się kierować podczas ich zakupu.
Jakie opony do lawety – wpływ ogumienia na jazdę
Opony do lawet mają kluczowy wpływ na zachowanie pojazdu w trakcie jazdy. Na szczęście wie o tym coraz więcej przedsiębiorców, którzy coraz mniej chętnie do swoich samochodów i autolawet kupują opony tanie, nieznanych firm i raczej niezbyt godne zaufania. Fakt ten nie powinien dziwić, gdyż opony do lawet muszą:
- sprostać intensywnej eksploatacji,
- wytrzymać duże obciążenia statyczne oraz dynamiczne,
- zapewniać długie, wielotysięczne przebiegi,
- być bezpieczne nawet w trakcie nagłej usterki.
Opony do lawety – różne warianty do różnych zastosowań
Jakie opony do lawety okażą się najlepsze? Wyłącznie takie, które będą odpowiednio dopasowane do rodzaju samej lawety. Na rynku znajdziemy:
- lawetę z platformą, wyposażoną w platformę sterowaną za pomocą hydrauliki,
- lawetę z najazdami zintegrowanymi, idealną do transportu pojazdów ciężkich,
- lawetę łańcuchowo-hakową, która powoli staje się coraz mniej popularna ze względu na wiele wad tego rozwiązania,
- lawetę z windami, która stanowi znacznie lepsze rozwiązanie od powyższego.
Opony do lawety – najważniejsze parametry
Warto wiedzieć, że opony do lawety muszą kategorycznie spełniać wszelkie wymogi prawne oraz producenta danego pojazdu, co ma szczególnie duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa jazdy.
Przede wszystkim pamiętaj o tym, że w przypadku opony do lawet najważniejszy jest rozmiar zarówno ogumienia, jak i felgi. Wielkość opony zapisuje się za pomocą wzoru, na który składa się (kolejno) szerokość, profil oraz średnica felgi, a także ewentualnie dodatkowe oznaczenia, np. “C”.
Ogumienie stosowane w lawecie różni się w zależności od osi. Na osi napędowej oraz skrętnej musimy zamontować nieco inną oponę niż w przypadku osi wleczonej. W przypadku pierwszych osi zawsze należy postawić na dobrą przyczepność, gdyż skrętna służy do zmiany kierunku jazdy, a napędowa – do przeniesienia momentu obrotowego na asfalt.
Jakie opony do lawety – liczy się wytrzymałość
Specyfika użytkowania lawety zakłada możliwość nagłej zmiany jej masy o wagę całego załadunku, który może oznaczać nawet dwukrotne zwiększenie wagi całego składu. Co to oznacza? Bardzo dużą zmianę w kwestii wytrzymałości opony przed podjazdem po ładunek, jak i w trakcie jego transportu. Istotne jest, aby wybrać ogumienie radialne, które nie nagrzewa się zbyt mocno w trakcie jazdy, charakteryzuje się minimalnymi oporami toczenia oraz dobrą przyczepnością na ulicy.
Nie można także pominąć kwestii nośności. To w zasadzie najważniejszy parametr, który wpływa na sposób użytkowania danego ogumienia. Dla przykładu:
- nośność 127 oznacza, że jedno koło można obciążyć maksymalnie wagą 1750 kg,
- nośność 100 oznacza z kolei, że jedno koło wytrzyma maksymalnie 800 kg obciążenie.
Oczywiście wartość ta wzrasta wraz z coraz większą liczbą kół w pojeździe. W przypadku dwóch osi (4 kół) nośność całego składu będzie nieco mniejsza, niż w auto lawecie z trzema osiami bądź kołami typu bliźniak.
Opony do lawety należy także „nabić” odpowiednio dużym ciśnieniem. Wiele osób zakłada, że idealną wartością jest ok. 3,5 – 4 barów, która zmniejsza ryzyko rozgrzania ogumienia podczas szybkiej jazdy po drogach w trakcie przewozu ciężkich ładunków. Oczywiście wartość ta może ulec zmianie wskutek wymogów producenta zarówno lawety, jak i ogumienia. Z reguły odpowiedź na pytanie, jakie ciśnienie w oponach lawety jest utrudniona ze względu na liczbę dostępnych modeli oraz ich specyfikę jazdy.
Napisz komentarz