Przemysł transportowy ma się doskonale. Liczba zleceń rośnie z dnia na dzień, podobnie jak liczba obsługiwanych tras czy kilometrów pokonanych przez daną firmę na drogach europejskich. Nie zawsze jednak jest tak kolorowo. Podstawowym problemem technicznym, z którym borykają się właściciele wielu firm działających w branży logistycznej, jest wybór odpowiedniego ogumienia, które ma wpływ zarówno na komfort, jak i możliwość dotrzymania terminów i dostarczenia towaru w niezmienionym stanie. Czy opony zimowe do ciężarówki to opłacalny zakup? Sprawdzamy!
Opony zimowe do ciężarówki – najważniejsze parametry, których nie można pominąć podczas zakupu
Ogumienie samochodowe jest narażone na mnóstwo uszkodzeń wynikających z eksploatacji, jednak nie tylko. Jest także jedynym elementem eksploatacyjnym każdego samochodu – również ciężarówki – który ma bezpośrednią styczność z nawierzchnią. Z tego względu odpowiada za:
- przeniesienie momentu obrotowego z silnika na jezdnię,
- możliwość zmiany kierunku jazdy,
- możliwość wyhamowania pojazdu.
Oznacza to tyle, że bez opon jazda samochodem byłaby po prostu niemożliwa, a już z pewnością niebezpieczna. Nie bez powodu jednym z pierwszych wynalazków opatentowanych przez inżynierów tuż po wymyśleniu samochodu w formie znanej nam obecnie, były właśnie opony. W przypadku przemysłu transportowego ogumienie ma jednak znacznie trudniejsze warunki pracy, niż w przypadku aut osobowych – nawet tych ciężkich typu SUV.
Opony zimowe do ciężarówek – czy to lepszy wybór niż ogumienie całoroczne?
Opony zimowe do ciężarówki to przez wielu właścicieli firm transportowych wydatek uznawany za fanaberię – w końcu większość z nich wyposaża swoje auta ciężarowe w ogumienie całoroczne. Nie zawsze jest to dobry wybór, gdyż ogumienie całoroczne, mimo pewnych zalet, ma także sporo bardzo istotnych wad.
- Znaczne obniżenie kosztów – ogumienie całoroczne jest, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone do użytkowania przez cały sezon, zatem tak latem, jak i zimą. Odpada zatem koszt wymiany i przechowywania opon, co w przypadku branży transportowej generuje niemałe koszty.
- Niższa przyczepność – niestety wraz z szerokim zakresem temperatur, w których można użytkować ogumienie całoroczne, spada także ich wydajność w tych najbardziej granicznych. Takie opony dobrze radzą sobie w suchej zimie, lecz gorzej w terenach górzystych i podczas temperatur o znacznie niższych wartościach.
Opony zimowe do ciężarówek mają nieco inną specyfikę, istotny jest jednak wybór tych idealnych, które będą prawidłowo dopasowane do charakterystyki pracy oraz tras pokonywanych przez flotę. Przede wszystkim powinny warto jednak poznać dwie bardzo istotne informacje dla właściciela firmy transportowej:
- M+S – Mud And Snow – to ogumienie, które wedle opisanego skrótu “powinno” radzić sobie poprawnie także w warunkach zimowych, nie jest jednak w tym zakresie odpowiednio przebadane przez producenta i zewnętrzne firmy zajmujące się homologacją. Ma konstrukcję dobrą do jazdy na śniegu, lecz może ustępować wariantom przeznaczonym wyłącznie w tym celu.
- PMSF – 3 Peaks Mountain Snow Flake – to oznaczenie, które opisuje ogumienie sklasyfikowane jako zimowe zarówno przez producenta, jak i zewnętrzne testy i recenzje. To prawdziwie zimowe opony, które najlepiej sprawdzą się w szczególnie niekorzystnych warunkach pogodowych, np. podczas jazdy po terenach Skandynawii.
Co ciekawe – w wielu krajach nie istnieją żadne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych. Ich instalacja na daną oś jest jedynie dobrą wolą kierowcy lub zarządcy taboru, nie zaś wymogiem prawnym egzekwowanym przez tamtejsze prawo drogowe. Ogromną ciekawostką jest to, że należy do nich także Polska.
Opony zimowe do samochodów ciężarowych – podstawowe informacje techniczne
Opony zimowe do samochodów ciężarowych różnią pomiędzy sobą także wieloma innymi parametrami technicznymi, które mają decydujący wpływ na wybór odpowiedniego wariantu.
- Rozmiar
Opony zimowe do ciężarówek różnią się przede wszystkim rozmiarem. Warto go dopasować zawsze do obecnie używanych opon, które powinny być w pełni zgodne z informacjami zawartymi w dokumentacji danego pojazdu. Użycie opon zimowych do ciężarówki w nieprawidłowym rozmiarze może spowodować pogorszenie właściwości jezdnych, upośledzenie działania podstawowych systemów bezpieczeństwa, jak i błędne wyświetlanie prędkości.
- Oś
Nie wszyscy mają świadomość tego, że opony zimowe do samochodów ciężarowych nie są jednolite – różnią się bowiem konstrukcją i przeznaczeniem na konkretną oś. Na oś prowadzącą (skrętną) należy bezwzględnie stosować ogumienie oznaczone jako F oraz S, podczas gdy na napędową opony oznaczone literką D. W przypadku naczep i przyczep wleczonych (bez przeniesienia napędu) niezbędne okażą się opony typu T.
Czy opony zimowe do ciężarówki to dobry wybór?
Opony zimowe do samochodów ciężarowych to zawsze dobry, jednak także nieco kosztowny wybór. Przede wszystkim możemy liczyć na znakomitą przyczepność podczas chłodu i jazdy w zimowych warunkach. Ogumienie zachowuje wówczas swoją sprężystość do bardzo niskich temperatur, zapewniając wysoki poziom przyczepności nawet w trakcie jazdy po zaśnieżonych terenach górzystych. Opony zimowe do ciężarówek są także wymagane w niektórych krajach, a ich brak może wiązać się z bardzo dużymi karami finansowymi dla przewoźnika. Jeśli realizujesz przewóz rzeczy i osób do krajów takich jak Austria, Bułgaria, Czechy czy Niemcy, koniecznie zastosuj opony zimowe do samochodu ciężarowego.
Napisz komentarz