Jakie opony są najlepsze?

Oceń wpis post

Wybór odpowiednich opon do samochodu to ważna kwestia. Nie możesz się zdecydować, które  będą dla Ciebie najlepsze? Może znalazłeś już swój wymarzony model, ale wciąż nie jesteś pewien czy to dobry wybór? Zróbmy mały research, aby podjąć dobrą decyzję.

Czym się różnią opony całoroczne od sezonowych?

Opony całoroczne w swoich założeniach powinny oferować zrównoważone osiągi w sezonie zimowym i letnim. W ich projektach powinniśmy odnaleźć rozwiązania charakterystyczne dla modeli przeznaczonych na oba te okresy, czyli  sztywniejsze boki, jak i bardziej elastyczną mieszankę. Szeroką powierzchnię styku z nawierzchnią, jak i  liczne lamele i kanaliki. Niestety w rzeczywistości niektóre rozwiązania niezwykle ciężko ze sobą pogodzić,  by nie rzutowało to na osiągi opon w skrajnych warunkach. Modele całoroczne są pewnym kompromisem. Opony przeznaczone do naszego klimatu zazwyczaj tworzy się na bazie projektów zimowych, z myślą, że ten sezon za bardziej wymagający wobec ogumienia. Dodaje się do nich niektóre elementy z projektów letnich, tak by zrównoważyć nieco konstrukcję, jednak sama baza ma zdecydowanie bardziej zimową charakterystykę. To jest jednak tylko teoria, ponieważ producenci opon prześcigają się w nowych pomysłach i rozwiązaniach, starając się zachęcić kierowców do zakupu. Dlatego też zamiast analizować konstrukcje wybranych opon z poszczególnych segmentów rynku, przyjrzymy się ich skuteczności w różnych warunkach, bazując na opiniach ekspertów.

Zachowanie opon na śniegu i lodzie

Większość opon całorocznych możemy uznać za modele zimowe – przynajmniej według obowiązujących przepisów. Jeśli na ogumieniu znajduje się symbol alpejski, czyli 3PMSF (śnieżynki na tle trzech szczytów górskich) spełnia minimalne wymagania europejskie dla bezpiecznego podróżowania w tym okresie roku. Opony zimowe oznacza się także często symbolem M+S (błoto i śnieg), jednak nie jest on regulowany prawnie i może znajdować się także na ogumieniu niekoniecznie przeznaczonym na ten sezon. Nie zalecane jest opierania decyzji wyłącznie na tym oznaczeniu, ponieważ stanowi ono tylko deklarację producenta o skuteczności opon w zimowych warunkach. W kilku krajach europejskich, między innymi w Niemczech czy Szwecji, opony z symbolem M+S mogą być uznawane za zimowe tylko do 2024 roku.

W testach ADAC opony całoroczne traktowane są jak modele w pełni zimowe. Poddawane są tym samym kryteriom oraz standardom oceniania. Opony letnie nie są testowane na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach, więc wykluczymy je z tego porównania. Szczególnie, że z pewnością nie zaleca się ich stosowania zimą, ze względu na zbyt sztywną mieszankę.

Jak można wywnioskować z wyników testów, opony zimowe lepiej hamują na nawierzchni pokrytej śniegiem. Wynika to najczęściej ze stopnia skomplikowania systemu lameli, których zadaniem jest wczepianie się w puch i zwiększenie przyczepności samochodu. Opony jednak bardzo podobnie sprawdziły się na oblodzonej nawierzchni. Różnice są zauważalne, choć nie tak duże, jak można by się spodziewać. Opony zimowe wciąż są lepszym wyborem, jeśli często pokonujemy nieodśnieżane trasy lub w naszym regionie zdarzają się niespodziewane opady. Gdy jednak poruszamy się głównie w obszarach ze standardem „czarnej drogi” (regularnie odśnieżane odcinki), a naszym jedynym poważnym rywalem w sezonie są oblodzone nawierzchnie, to dobre opony całoroczne również powinny się sprawdzić.

Zachowanie opon w warunkach letnich

W przypadku testów w warunkach letnich najważniejsze jest zachowanie opon na suchej i mokrej nawierzchni. Ze względu na duże znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców, rozdzielimy te kategorie i przeanalizujemy ich wyniki osobno. Zacznijmy od najczęstszych warunków latem, czyli suchej nawierzchni.

lZachowanie opon na suchej nawierzchni

Niezależnie od przeznaczenia opon wszystkie modele badane są pod kątem zachowania w trakcie jazdy na suchej nawierzchni. Dzięki zastosowaniu jednakowych metod badawczych, możemy uzyskać dość wyraźny obraz poszczególnych typów ogumieniach w sezonie letnim.

Różnica polega na tym, jak duży wpływ ten czynnik ma na końcową ocenę opony w całym zestawieniu. Dla modeli letnich nota na suchej nawierzchni stanowi 20% ogólnej oceny modelu, dla zimowych i całorocznych jest to 15%. Różnice te są jeszcze bardziej odczuwalne w przypadku warunków deszczowych, do których przejdziemy w dalszej części tekstu.

Przyjrzyjmy się więc ponownie najlepszym oponom w zestawieniach ADAC. Na bazie trzech testów przeprowadzonych przed ADAC wyraźnie widać, że dedykowane ogumienie letnie najlepiej sprawdza się w warunkach suchej nawierzchni. Tylko cztery opony uzyskały ocenę niższą niż „dobra”. Nieco gorzej wypadły modele zimowe, wśród których noty rozłożyły się między notą „dobra” a „zadowalająca”. Jeden model zakwalifikowano nawet jako „dopuszczalny”. Tymczasem opony całoroczne pod względem otrzymanej punktacji mogą być sporym rozczarowaniem dla części kierowców, preferujących bardziej dynamiczną jazdę w sezonie letnim. Specjaliści ADAC określili testowane modele w przedziale „zadowalające” i „dopuszczalne”. Jednak dlaczego nie warto korzystać z opon zimowych latem, jeśli otrzymują pozytywne opinie ekspertów? Głownie ze względu na miękką mieszankę gumową, która będzie szybko się zużywać w dodatnich temperaturach. Dodatkowo taka opona będzie generować większy hałas w trakcie jazdy oraz może wpływać na opory toczenia. Opony letnie będą także stabilniejsze przy dużych prędkościach dzięki sztywniejszej konstrukcji bocznych stref bieżnika.

Zachowanie opon na mokrej drodze

W przypadku deszczowych warunków znaczna większość przetestowanych przez niemiecką organizację opon uzyskała rekomendację, a ich oceny były bardzo zbliżone. Nie ma więc wyraźnej różnicy czy decydujemy się na model letni, zimowy czy całoroczny, co nie powinno dziwić, zważywszy na częste występowanie takich warunków w trakcie trwania obu sezonów. Znaczącą różnicę zauważyć można za to w zachowaniu modeli na suchej nawierzchni. Opony letnie wypadły w testach zdecydowanie najlepiej, większość z przebadanych modeli uzyskała notę dobra. W oponach zimowych i całorocznych wyniki były bardziej podzielone, głównie między notami dobra a zadowalająca.

Które opony są najlepsze?

Uniwersalna odpowiedź na to pytanie niestety nie istnieje. Jednak na podstawie testów można spróbować określić, jaki rodzaj ogumienia będzie najlepiej odpowiadał indywidualnym potrzebom kierowcy.

Opony sezonowe polecane są przede wszystkim na warunki skrajne. Kiedy dominują bardzo wysokie temperatury lub bardzo niskie, wyraźnie ujemne, to dwa komplety ogumienia letniego i zimowego będą najlepszym rozwiązaniem. Wynika to w dużej mierze z uśrednionych osiągów opon całorocznych, których zadaniem jest sprawdzać się w każdych warunkach. Z tego względu mieszanka gumowa nie oferuje takiej sztywności jak oryginalne ogumienie letnie, ani nie jest tak elastyczna jak w przypadku dedykowanych modeli zimowych.

Nie oznacza to jednak, że opon całorocznych nie można traktować jako poważnej alternatywy. To rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w regionach nowocześniejszych, gdzie drogi są zadbane, regularnie odśnieżane, a kierowcy pokonują mniejsze dystanse. Jak pokazały powyższe testy, modele całoroczne przeznaczone są do raczej spokojniejszego stylu jazdy. Jeśli preferujemy bardziej dynamiczne prowadzenie, szczególnie w sezonie letnim, to opony dedykowane będą lepszym rozwiązaniem.

Nie znasz dobrego sklepu z oponami? Jednym z posiadających szeroką ofertę, jak i profesjonalne doradztwo jest Plusgum.pl. Na swojej stronią posiadają także dużo pożytecznej wiedzy.

 

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz