Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że szum opon może w znacznym stopniu obniżyć komfort jazdy. Jest to szczególnie istotne w przypadku pokonywania dłuższych tras, podczas których bezpośredni kontakt z hałasem może przyczynić się do szybszego męczenia się oraz bólów głowy. Dobra wiadomość jest taka, że sytuacji tej można uniknąć poprzez zakup cichych opon. Ich nabycie może zmniejszyć dopływ nieprzyjemnych dźwięków nawet o 4 decybele!
Dzięki etykietom znajdujących się na oponach każdy kierowca może dokładnie zapoznać się z informacją na temat tego, jaki poziom hałasu będzie prezentować dana opona. Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, od 2012 roku każdy producent ma obowiązek wyposażenia ogumienia w etykietę, na której znajdują się dane na temat jego przyczepności na mokrej nawierzchni, oporach toczenia oraz poziomie hałasu, jaki generowany jest przez opony. Wyniki związane z kategorią hałasu często określane są w decybelach, jak również w sposób graficzny, przy użyciu fali. Jedna fala określa najniższy poziom hałasu, trzy zaś – wysoki. Jedną z najniższych spotykanych wartości jest 66 decybeli, jednak jest to wynik niezwykle rzadki. Częściej bowiem znaleźć można opony, których poziom hałasu waha się między 67 a 68 decybelami.
Jakie więc opony będą najcichsze? Nie bez znaczenia jest przede wszystkim rodzaj bieżnika znajdującego się w danym ogumieniu, a konkretniej jego układ, rodzaj oraz konstrukcja. Najprościej mówiąc, ciche opony to takie, które posiadają bieżnik kierunkowy asymetryczny. Jego kostki są niewielkie, luźno ułożone oraz cechują się brakiem symetrycznych kształtów. Ciche opony to również takie, które posiadają szerokie rowki znajdujące się na całym obwodzie ogumienia oraz równe krańce czoła ogumienia. Dzięki temu, podczas jazdy unikamy zawirowań w przepływie powietrza, co ma bezpośredni wpływ na wyciszanie wysokich dźwięków.
Warto również wiedzieć, że duża szerokość opony przyczynia się do powstawania większego hałasu, dlatego też chcąc nabyć ciche ogumienia, warto jest postawić na nieco węższe modele. Wynika to z praw fizyki, które są niemożliwe do ominięcia. Szerokość opony oznacza o wiele większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a biorąc pod uwagę chropowatość asfaltu, w znacznym stopniu wzrasta tarcie, a co za tym idzie – hałas. Na głośność ma wpływ także sam profil. Im jest on większy, tym opona cechuje się większym pudłem rezonansowym, przez co o wiele lepiej przenosi fale dźwiękowe.
Napisz komentarz