Opony używane mogą być dobrą alternatywą dla nowych opon, jednak w niższej cenie. Decydując się na opony używane, możemy zakupić model wyższej klasy w tej samej cenie co ogumienie klasy niskiej lub średniej. Należy jednak zaznaczyć, że opony mają duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa jazdy, dlatego przed zakupem warto dokonać dokładnych oględzin ogumienia w celu oceny jego stanu.
Zużycie bieżnika
Głębokość bieżnika reguluje polskie prawo – najniższa wartość głębokości bieżnika nie powinna wynosić mniej niż 1.6 mm. W nowych oponach głębokość bieżnika wynosi 8 mm, natomiast w oponach używanych optymalną głębokością jest 5-4 mm i tej wartości warto się trzymać. Da to nam pewność, że przy umiarkowanej eksploatacji opony posłużą nam dłużej niż jeden sezon. Należy podkreślić, że głębokość bieżnika należy sprawdzić na wszystkich oponach, ponieważ może się ona różnić między egzemplarzami. To, że na jednej z nich jest ona odpowiednia, nie oznacza, że tak samo będzie na pozostałych. Głębokość bieżnika należy także ocenić na całym obwodzie i szerokości opony, aby mieć pewność, że jest ona jednakowa. Warto pamiętać, że opony w zależności od osi samochodu zużywają się nierównomiernie, dlatego najlepiej jest je kupować parami.
Uszkodzenia mechaniczne
Jeśli stan bieżnika spełnia podstawowe normy bezpieczeństwa, należy przejść do ogólnej oceny stanu ogumienia opon. Warto sprawdzić, czy na oponie nie występują różnego rodzaju nacięcia, wybrzuszenia czy ubytki. Jazda na uszkodzonej oponie może być niebezpieczna, zwiększając ryzyko pęknięcia opony podczas pokonywania trasy. Najlepiej, aby opona nie miała na sobie śladów naprawy wulkanizacyjnej – co prawda wciąż można z nich korzystać, jednak mogą stanowić problem podczas wyważania kół.
Rok produkcji opon
Gdy opony przejdą naszą wstępną ocenę, należy zwrócić uwagę na datę produkcji opony, czyli tzw. DOT opony. Dlaczego jest to tak ważne? Guma, z jakiej została wykonana dana opona, po kilku latach traci swoje właściwości, czyli wykazuje obniżoną przyczepność do nawierzchni oraz wydłuża drogę hamowania. DOT opony można sprawdzić w prosty sposób na ściance bocznej ogumienia. Znajdziemy tam ciąg cyfr, gdzie dwie ostatnie oznaczają rok produkcji, a dwie pierwsze tydzień. Datę produkcji należy sprawdzić na każdej z opon, a jeśli różnią się między sobą, powinny być przynajmniej zbliżone do siebie. Opony zachowują swoje właściwości przez 6-8 lat od produkcji, a liczne badania i testy potwierdzają, że nie powinno się korzystać z opon, które mają więcej niż 10 lat.
Kontrola ciśnienia w oponie
Jeśli opony spełniają nasze oczekiwania, na sam koniec warto wykonać test ciśnieniowy opony, czyli poprosić sprzedającego o nałożenie jej na koło i napompowanie. Wykaże to wszelkie ewentualne wybrzuszenia i nierówności, które dyskwalifikują oponę z dalszego użytkowania.
Pamiętajcie jednak, że opony pełnią kluczową rolę dla bezpieczeństwa jazdy, dlatego jeżeli którykolwiek jej element budzi Wasze wątpliwości, lepiej zrezygnować z zakupu. Dodatkowo zakup opony w niskiej cenie i jednocześnie w złym stanie wcale nie jest oszczędnością, ponieważ po jednym sezonie będziemy zmuszeni do zakupu nowego kompletu.
Napisz komentarz