Przepisy dotyczące opon w Polsce

Oceń wpis post

Aby zostać kierowcą, należy przede wszystkim poznać przepisy dotyczące ruchu drogowego. Niestety wiele osób zapomina o przepisach związanych z oponami, które pełnią niezwykle istotną rolę w kwestii bezpieczeństwa na drodze. W tym artykule przedstawimy kilka najważniejszych przepisów dotyczących ogumienia w Polsce.

Głębokość bieżnika opony

Wbrew pozorom bieżnik opony ma duże znaczenie, ponieważ odpowiada on za wiele istotnych kwestii, takich jak: przyspieszanie pojazdu, czas i droga hamowania oraz przyczepność i spalanie paliwa. Z tego względu tak ważna jest odpowiednia głębokość bieżnika opony, która ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jak dobrze wiadomo, opony z czasem zużywają się, przez co tracą na przyczepności. Z pewnością odczułeś tę zmianę podczas wymiany opon na nowe, kiedy to jazda stała się o wiele przyjemniejsza. Głębokość bieżnika w nowych oponach wynosi ok. 8-10 mm, natomiast najniższa wartość dopuszczana przez polskie prawo to 1,6 mm. Jest to jednak minimalna wartość, do której z pewnością nie powinniśmy doprowadzać. Najniższa głębokość zalecana przez producentów to 3-4,5 mm – poniżej tej wartości przyczepność opon drastycznie spada.

Homologacja opon

Opony homologowane to najprościej mówiąc ogumienie zalecane do danego modelu pojazdu. Tylko opony homologowane pozwalają uzyskać najlepsze osiągi, niemniej jednak nie oznacza to, że nie można zamontować innych opon w pojeździe. Wszelkie informacje na temat tego, jakie ogumienie można wykorzystać, zostały uwzględnione w karcie pojazdu. Należy pamiętać, że wyróżniamy trzy typy homologacji opon – pierwsza z nich to homologacja obowiązkowa, co oznacza, że dane opony mogą być stosowane tylko w samochodzie, dla którego zostały stworzone. Homologacja techniczna pozwala na montaż opon w innych modelach pojazdów, ale tylko pod warunkiem, że spełniają one wszystkie wymagania, które wymienia w książce pojazdu jego producent. Jako ostatnią wyróżniamy homologację dowolną – wtedy takie opony mogą być używane w każdym pojeździe.

Czym grozi jazda na niehomologowanych oponach? Przede wszystkim wiąże się ona z niedogodnościami związanymi z eksploatacją auta, czyli utratą przyczepności, niestabilnością toru jazdy oraz zaburzeniem działania systemu ESC. Dodatkowo w razie awarii pojazdu, jazda na niehomologowanych oponach może być powodem do odmowy udzielenia gwarancji.

Montaż opon na osi

Przez długi czas istniał obowiązek stosowania opon tego samego producenta na wszystkich kołach, jednak niedawno przepis ten został zmieniony. Obecnie obowiązek stosowania tych samych opon dotyczy jedynie tej samej osi. Musi to być ogumienie tej samej marki, modelu i o takim samym rozmiarze zamontowane na tej samej osi. Oś przednia i tylna może różnić się oponami między sobą, wyjątek dotyczy jedynie koła zapasowego – w tym przypadku może być ono inne.

Indeksy nośności i prędkości

Przepisy regulują także kwestię indeksu nośności i prędkości opon. Podczas wymiany ogumienia należy pamiętać o tym, że indeksy nośności i prędkości nowych opon nie mogą być niższe od parametrów oryginalnego ogumienia. Jedynym wyjątkiem są opony zimowe, gdzie prawo dopuszcza zastosowanie ogumienia o mniejszym indeksie prędkości, jednak nie niższym niż wartość minimalna. W tej sytuacji konieczne jest jednak umieszczenie naklejki na desce rozdzielczej, która będzie przypominać kierowcy o ograniczonej prędkości.

Jakie przepisy nie obowiązują?

Niektórzy kierowcy są przekonani, że istnieje prawny obowiązek stosowania opon zimowych, jednak w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Wiele krajów wprowadziło taki przepis, lecz w Polsce on nie istnieje. Mimo tego większość kierowców stosuje opony zimowe ze względu na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Wbrew powszechnej opinii nie ma także obowiązku posiadania koła zapasowego. Możliwość szybkiej naprawy pojazdu leży w interesie kierowcy i to tylko od niego zależy, czy wyposaży swój pojazd w koło zapasowe.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz