Podczas jazdy może zdarzyć się niefortunny incydent i opona w naszym samochodzie zostanie uszkodzona. Jeśli mamy zapasowe ogumienie i odpowiednie narzędzia, powinniśmy sobie poradzić z samodzielną wymianą. Przebita opona to częsty problem, z którym na co dzień mierzy się wielu kierowców. Jak samodzielnie wymienić oponę? Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.
Pierwsze kroki przy uszkodzonej oponie
Na samym wstępie należy przypomnieć, że gdy zauważymy uszkodzenie opony w naszym aucie, nie należy panikować. W pierwszej kolejności trzeba włączyć światła awaryjne w pojeździe — dzięki temu sygnalizujemy innym kierowcom, aby byli czujni oraz zachowali ostrożność na drodze. Nie powinno się jechać na uszkodzonej oponie za daleko, ale też trzeba znaleźć odpowiednie miejsce do tego, aby móc swobodnie i bez problemu wymienić oponę. Gdy staniemy już na poboczu — wyprostujmy koła, wrzućmy bieg i dodatkowo zaciągnijmy hamulec ręczny, tak aby nie było żadnych niespodzianek. Na poboczu, przy aucie powinniśmy poruszać się w kamizelce odblaskowej oraz ustawić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem.
Wymiana opony
Gdy wszystkie kwestie zostały bezpieczeństwa już dopełnione, możemy przejść do wymiany koła. Na samym początku wyciągamy zapasową oponę z samochodu, a przy tym również potrzebne nam narzędzia, takie jak:
- stabilny podnośnik,
- solidne klucze do śrub,
- odrdzewiacz (na wypadek gdyby śruby były zardzewiałe i nie chciały ustąpić).
W drugiej kolejności powinniśmy poluzować lekko śruby, nie całkowicie, ale trochę możemy, aby móc sprawdzić, czy damy radę je odkręcić. Lepiej jest to robić gdy auto jeszcze stoi stabilnie na czterech kołach. Gdy śruby zostaną delikatnie odkręcone, szukamy specjalnego wyżłobienia technicznego, na którym będziemy mogli podnieść nasz pojazd. Ustawiamy lewarek na stabilnym gruncie i podnosimy całe auto.
W momencie, w którym samochód jest podniesiony, specjalnym kluczem odkręcamy wszystkie śruby i ściągamy uszkodzoną oponę. Na miejsce starej opony zakładamy nową i dokręcamy śruby. Montując z powrotem śruby na swoje miejsce, należy pamiętać, że trzeba to robić na krzyż — czyli wkręcać śruby, które są naprzeciwko siebie. W ten sposób opona będzie równo dokręcona. Nie wkręcamy śrub do samego końca gdy samochód stoi jeszcze na lewarku. Opuszczamy auto i wtedy możemy dokręcić wszystkie śruby z większą siłą, tak aby żadna nie odpadła w czasie jazdy. Po skończeniu wykonywania czynności wymiany opony, chowamy wszystkie narzędzia, które były nam potrzebne oraz uszkodzoną oponę do samochodu. Jeśli mamy taką możliwość, należy jak najszybciej sprawdzić ciśnienie w oponach i je wyrównać, tak aby nasza jazda była bezpieczna i komfortowa.
Napisz komentarz