Trwałość ogumienia wynika z wielu czynników, które determinują to, jak szybko dana opona będzie się zużywać. Czynniki te mogą mieć większy lub mniejszy wpływ na stan opon, a oddziaływanie niektórych z nich możesz skutecznie ograniczyć. Analizując działanie poszczególnych czynników, możesz ocenić, jak szybko zużywają się poszczególne opony oraz z czego to wynika. Dzięki temu dowiesz się także tego, na której osi opony zużywają się szybciej.
Jakie czynniki wpływają na zużywanie się opon?
Na zużywanie się opon wpływa kilka czynników różnej wagi. Zużycie opon jest większe, gdy mają one mniejszą średnicę, a także, gdy w oponach jest zbyt duże ciśnienie. Większy wpływ na zużycie opon ma ułożenie ich na osi napędowej, szybka jazda na gładkiej powierzchni, sprzyjającej procesom tarcia, a także używanie opon zimowych latem i letnich zimą. Na trwałość opon wpływają także inne czynniki. Duży wpływ ma wybór określonego modelu opon z daną mieszanką bieżnika.
W zależności od jakości mieszanki, opony będą ścierać się szybciej lub wolniej. Duże znaczenie ma także styl jazdy — jeśli lubisz szybką i agresywną jazdę, opony będą zużywać się szybciej. Na ten proces wpływa także niewłaściwy stosunek ciśnienia w oponach do przewożonego obciążenia, niewłaściwa geometria zawieszenia czy duża moc silnika. Skoro znasz już czynniki, wpływające na zużywanie się opon, warto odpowiedzieć na pytanie, która opona zużywa się najszybciej.
Które opony zużywają się szybciej? Przednie czy tylne?
Faktem jest, że w żadnym samochodzie opony nie zużywają się w takim samym stopniu. Inaczej pracują opony tylne, a inaczej przednie. W różnym stopniu zużywają się opony na osi napędowej i osi nośnej. Tak więc, które opony szybciej się zużywają? Z reguły opony na osi napędowej zużywają się szybciej, jednak nie zawsze ta reguła znajdzie zastosowanie. Można założyć, że opony z osi napędowej w Twoim aucie będą miały odpowiednią ilość ciśnienia, a te z osi nośnej, zbyt dużą.
To sprawi, że komplet będzie zużywał się równomiernie lub szybciej zużyją się opony z osi nośnej. Każdy z wymienionych wyżej czynników w różnych stopniu może oddziaływać na każdą z opon i powodować różne jej zużycie. Może się także okazać, że zużycie na osi tylnej lub przedniej będzie większe z powodu wyboru różnych kompletów opon. Nawet produkty znanych marek cechują się różną ścieralnością — czasami kosztem lepszych wartości innych parametrów.
Na której osi opony zużywają się szybciej: napędowej czy nośnej?
Opierając się na danych z kilku, różnych źródeł, można odpowiedzieć na pytanie: na której osi opony zużywają się szybciej?. Mianowicie, szybciej zużywają się opony na osi napędowej. Jeśli samochód ma napęd na tylne koła, komplet zużyje się równomiernie. Jeśli auto ma napęd na przód, szybciej zużyją się opony z przodu. Problem szybszego zużywania się opon, możesz rozwiązać zamieniając te, już zużyte na nowe. Wiąże się to jednak z dodatkowym wydatkiem, którego możesz uniknąć, przedłużając żywotność opon. Niezależnie od tego, które opony zużywają się szybciej, wykorzystując rotację, wyrównasz procent zużycia w całym komplecie.
Rotacja opon to nic innego jak zmiana ich położenia np. podczas wymiany na letnie lub zimowe. Dla przykładu, opony tylne zamieniasz miejscem z przednimi, zmieniając kierunek ich położenia. Prawa tylna opona zajmie miejsce lewej przedniej itd. Oczywiście podczas rotowania opon ważne jest, by przestrzegać schematu danego modelu auta, a także rodzaju ogumienia. Warto pamiętać, że rotacją opon zajmują się doświadczeni wulkanizatorzy, którzy, podczas sezonowej wymiany, zmieniają położenie poszczególnych opon, by zagwarantować ich równomierne zużywanie.
Napisz komentarz