Ogumienie samochodowe ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, jej komfort oraz zgodność wyposażonego samochodu z wymogami prawa ruchu drogowego. Opony jako jedyny element eksploatacyjny mają bezpośrednią styczność z nawierzchnią, absorbują pewien procent drogowych nierówności i w ogólnym rozrachunku stanowią najważniejszy czynnik, dzięki któremu można dotrzeć bez problemu do miejsca docelowego. Na rynku znajdziemy opony sezonowe, dzielące się na letnie i zimowe oraz wielosezonowe, znane także jako całoroczne. Czym się charakteryzują? Jakie mają zalety i wady? Czy można je stosować w każdym aucie? Odpowiadamy!
Jaki mają wpływ opony na bezpieczeństwo jazdy?
Opona pneumatyczna, czyli wypełniona od wewnątrz powietrzem pod odpowiednio wysokim ciśnieniem, jest wykonana zawsze ze specjalnej mieszanki gumy, która ta jest przez producentów komponowana nieprzypadkowo. Ogumienie bowiem musi znieść mnóstwo bardzo trudnych warunków użytkowania, takich jak:
- dynamiczne skręcanie, hamowanie i przyspieszanie,
- jazdę po nierównościach,
- opory toczenia,
- duże siły statyczne i dynamiczne powstające podczas jazdy,
- różne warunki atmosferyczne.
Z tego też powodu opony samochodowe są narażone na mnóstwo uszkodzeń wynikających ze sposobu ich użytkowania. Jest to przede wszystkim ich ścieranie, które jest wynikiem oddziaływania siły tarcia, powstającej przez bliski kontakt pomiędzy nawierzchnią a ogumieniem. Producenci starają się jednak ograniczyć wydatki zmotoryzowanych i zarazem także podnosić ich bezpieczeństwo nieprzerwanie od 1846 roku, kiedy to ogumienie zostało opatentowane jako wynalazek w USA.
Rodzaje opon sezonowych i ich charakterystyka
Na rynku znajdziemy dwa warianty opon sezonowych – letnie i zimowe. W dalszym ciągu pozostają w naszej szerokości geograficznej najpopularniejsze.
- Opony letnie
To ogumienie przeznaczone do jazdy w temperaturach wyższych niż około 7°C. Mieszanka gumy jest miękka i zachowuje swoje właściwości właśnie do tej granicznej temperatury – poniżej niej staje się twarda niczym kamień. Mają niewielką liczbę nacięć, które służą do odprowadzania wody i zapobiegania zjawisku aquaplaningu.
- Opony zimowe
Opony zimowe mają inną charakterystykę. Są wyprodukowane ze znacznie miększej gumy i zawierają dodatek krzemionki oraz silikonu. Te dwa składniki wpływają na to, że ogumienie zachowuje swoją elastyczność do temperatur znacznie poniżej zera. Mają także grubszy, bardziej wydatny bieżnik i mnóstwo nacięć do odprowadzania błota pośniegowego i sypkiego śniegu.
Na rynku znajdziemy także opony wielosezonowe o zupełnie odmiennej charakterystyce. Mają inne wady i zalety, lecz mogą – oczywiście tylko czasami – zastąpić powyższe.
Wielosezonowe opony – czy warto?
Czy opony wielosezonowe to dobry wybór? Jak się okazuje – tak, ale wyłącznie w niektórych ściśle wyselekcjonowanych przypadkach. Ogumienie wielosezonowe, znane także jako całoroczne i uniwersalne, zostało w całości wykonane ze specjalnej mieszanki gumy. W przeciwieństwie do obu powyższych wariantów zachowuje swoje właściwości w znacznie szerszym zakresie temperatur, dlatego też można je używać zarówno latem, jak i zimą. Przynajmniej w teorii.
Praktyka pokazuje jednak, że odpowiedź na pytanie – wielosezonowe opony czy warto – zależy tak naprawdę od specyfiki jazdy. Otóż opony całoroczne nie są tak miękkie, jak opony zimowe, jednocześnie także nie są aż tak twarde, jak ogumienie letnie. W rezultacie opony wielosezonowe radzą sobie dobrze w każdych warunkach, jednak w żadnych nie osiągają perfekcji lub wyników zbliżonych do opon przeznaczonych na jeden konkretny sezon. Nie zachwycają trakcją podczas lata, a zimą nie zapewniają tak dobrej przyczepności, jak dedykowane ogumienie zimowe. Czy to oznacza, że są bezwartościowe? Zdecydowanie nie!
Czy opony wielosezonowe są dobre dla polskich kierowców?
Szerokość geograficzna naszego kraju nie rozpieszcza polskich zmotoryzowanych – latem musimy borykać się z afrykańskimi upałami, a zimą z chłodem. Z tego względu w dalszym ciągu w Polsce zdecydowanie najpopularniejsze są opony sezonowe, gdyż zapewniają maksimum przyczepności w tych różnych warunkach pogodowych.
Czy opony wielosezonowe to dobry wybór w innych krajach? Tak, ale wyłącznie w przypadku państw, w których różnica temperatur pomiędzy latem a zimą nie jest aż tak drastyczna. Wówczas zdecydowanie się na opony sezonowe jest z ekonomicznego punktu widzenia praktycznie nieopłacalne.
Czy opony wielosezonowe to dobry wybór w kwestii trwałości?
Wiemy już, czy opony wielosezonowe są dobre, nie wiemy natomiast, czy poza kompromisami w kwestii ich przyczepności mają także inne wady i zalety. Do zalet z pewnością warto zaliczyć cenę ich eksploatacji. Co oczywiste, nie musimy co pół sezonu zmieniać ich z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Odpada zatem koszt zakładu wulkanizacyjnego, a czasami także koszt przechowywania opon w magazynie. Nie musimy również obawiać się nagłych opadów śniegu. Ponadto dla wielu kierowców odpowiedź na pytanie – wielosezonowe opony – czy warto, zależy także od ogólnych i łącznych kosztów eksploatacji. Z reguły jeden komplet opony całorocznych możemy używać przez 3 lata – po tym czasie zazwyczaj tracą swoje właściwości. To oznacza, że przez cały ten czas ograniczymy wydatki, które wcześniej musielibyśmy ponieść na 6-krotną wymianę ogumienia w zakładzie.
Napisz komentarz