Zakup ogumienia wiąże się dla każdego kierowcy z pewnym poświęceniem związanym między innymi z dokonaniem researchu. Każdy rok w motoryzacji przynosi pewne zmiany, nowinki technologiczne oraz usprawnienia, które mają w rezultacie poprawić komfort i bezpieczeństwo jazdy. Warto być na bieżąco, przeglądać recenzje i zaczytywać się w najnowszych testach wykonanych przez niezależnych recenzentów. Wraz z nowinkami rośnie jednak także liczba nieuczciwych producentów i sklepów. Wiele osób niestety nie wie, jak poznać czy opony są zimowe, przez co dokonują zakupu jedynie po zapewnieniach sprzedawcy. To ogromny błąd.
Opony – wpływają na komfort, bezpieczeństwo i obsługę auta
Ogumienie to najważniejszy element eksploatacyjny Twojego samochodu i zarazem jeden z niewielu, który ulega zużyciu w aż tak krótkim czasie. W rezultacie każda opona nadaje się do wymiany już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów pokonanych na publicznych drogach. Co to oznacza dla każdego kierowcy? Ogromne koszty, które w niektórych przypadkach sięgają do pięciocyfrowych wartości (w przypadku aut stricte sportowych o nietypowych wymiarach). To także powód, dla którego coraz więcej z nas podczas zakupu wielokrotnie ogląda każdą złotówkę z obu stron. Warto to jednak robić – ogumienie jest jedynym elementem eksploatacyjnym, mającym bezpośrednią styczność z nawierzchnią.
Opony sezonowe – ogólna charakterystyka i najważniejsze zalety wszystkich rozwiązań
Ogumienie sezonowe dzieli są na letnie, zimowe i całoroczne. To zarazem także podstawowy parametr, który powinien mieć bezpośredni wpływ na ich zakup.
- Ogumienie letnie – opony letnie są przeznaczone do jazdy w temperaturze wyższej niż 7°C. Są wykonane z twardej mieszanki gumy, która powinna zachować swoją optymalną miękkość aż do temperatury znacznie powyżej tej wartości. Mają mnóstwo niewielkich nacięć, które służą do odprowadzania wody spod kół, jak i płaski profil, który zwiększa kontakt opony z nawierzchnią.
- Ogumienie zimowe – to opony wykonane z bardzo miękkiej mieszanki gumy, która osiąga optymalne wartości dopiero w temperaturach niższych od 7°C – powyżej niej są zbyt miękkie i ulegają błyskawicznemu zużyciu. Mają grube klocki bieżnika, które zwiększają trakcję podczas jazdy po śniegu, a także miękką mieszankę gumy.
- Ogumienie całoroczne – to opony wykonane z mieszanki gumy zachowującej swoje właściwości w bardzo szerokim zakresie temperatur. Nie nadają się jednak szczególnie dobrze do jazdy w warunkach europejskich, gdyż nie radzą sobie dobrze podczas ekstremalnych dodatnich i ujemnych temperatur. Wszędzie są dobre, nigdzie jednak rewelacyjne.
Po czym poznać opony zimowe – praktyczne oznaczenia
Opony zimowe – po czym poznać w najłatwiejszy sposób? Wystarczy dokładnie obejrzeć boczne ścianki, na których z reguły znajdują się wszystkie istotne oznaczenia. Niestety producenci nam nie ułatwiają zadania wyboru odpowiedniego ogumienia, gdyż znaki i ikony mogą różnić się w zależności od jego interpretacji.
- Płatek śniegu na tle szczytu góry
To jednoznaczny sygnał i prosta odpowiedź na pytanie, po czym poznać opony zimowe. Płatek jest uniwersalnym i dość standardowym, zrozumiałym oznaczeniem, które jest rozpoznawalne na całym świecie i wszystkim jednoznacznie kojarzy się z okresem zimowym.
- Oznaczenie 3PMSF – płatek śniegu na tle góry z trzema szczytami
To dość nietypowe oznaczenie, które jest ujednolicone i standaryzowane, dlatego na ogumieniu każdego producenta wygląda tak samo. To jednoznaczny sygnał na to, że mamy do czynienia z oponą zimową najwyższej klasy, że radzi sobie znakomicie podczas jazdy w najtrudniejszych zimowych warunkach, nawet alpejskich. Nie wszystkie opony mogą go dostać. Ich otrzymanie jest bowiem zależne od pozytywnego rezultatu specjalistycznych testów, dokonywanych przez niezależnych inżynierów.
- Oznaczenie M+S – niejednolity sygnał, który warto rozważyć
Na niektórych oponach możemy zauważyć także oznaczenie M+S. Skrót ten oznacza dwa słowa – Mud & Snow, czyli ogumienie, które z pozoru dla wielu osób oznacza zimowe. Zakup takiej opony jako zimowej to niestety bardzo duży błąd, gdyż oznaczenie to stanowi jedynie niewiążącą informację, że w pewnym stopniu radzi sobie ze śniegiem i błotem. Oznaczenie jest zupełnie niewiążące i nie ma żadnego wpływu na sezonowy charakter ogumienia, możemy je bowiem zobaczyć zarówno na oponie zimowej, jak i całorocznej.
Opony zimowe – jak rozpoznać po bieżniku?
Opony zimowe – jak poznać po bieżniku? Wystarczy wiedzieć, że ogumienie to używane jest wyłącznie w warunkach zimowych podczas szczególnie trudnych warunków pogodowych. Zazwyczaj wiąże się to z jazdą po oblodzonej lub pokrytej śniegiem powierzchni czy też po błocie pośniegowym, które to mają szczególnie duże wymagania względem konstrukcji ogumienia. Klocek bieżnika jest gruby i wydatny, a na powierzchni każdego z nich znajduje się wiele nacięć (lameli). Warto wziąć w dłoń ogumienie letnie i przyłożyć obie obok siebie bieżnikiem w naszą stronę – różnicę z pewnością zauważymy w zasadzie natychmiast – zimowa będzie wydawała się terenowa, podczas letnia – sportowa.
Napisz komentarz