Co w oponie piszczy… czyli z czego składa się opona?

fotolia.com, 66921054 | Autor: industrieblick

Oceń wpis post

Czy wiecie, który z podzespołów w Waszym samochodzie jest najważniejszy dla bezpieczeństwa jazdy? Czy są to pasy bezpieczeństwa? Poduszki i kurtyny powietrzne? A może zawieszenie? W naszej opinii są to opony, ponieważ to one mają bezpośredni kontakt z podłożem i w głównej mierze decydują o przyczepności auta.

Zakup odpowiedniego ogumienia to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa, dlatego każdy kierowca powinien znać się na oponach. Jeżeli uważacie, że Wasza wiedza na ten temat jest niewystarczająca, koniecznie przeczytajcie dzisiejszy artykuł. Przedstawimy w nim szczegółową budowę opony.

Z pozoru opona samochodowa wydaje się bardzo prostą konstrukcją, jednak w rzeczywistości jest to błędne przekonanie, ponieważ standardowa opona samochodowa zbudowana jest z wielu warstw, z których każda pełni niezwykle istotną funkcję. Aby zrozumieć budowę opony, trzeba dokładnie poznać następujące części składowe:

Karkas

Jest to rdzeń składający się z dużej ilości drutów oraz włókien tekstylnych ułożonych pod różnym kątem i połączonych kauczukiem. Karkas wyglądem przypomina niezwykle gęstąmocną sieć. To jedna z najważniejszych części opony, która decyduje o wytrzymałości całej konstrukcji na działanie ciśnienia oraz przeciążeń mechanicznych.

Drutówka i stopka

To kolejne elementy tworzące szkielet opony. Jak same nazwy wskazują, wykonane są one z drutów oraz metalowych części. To podzespoły, które są odpowiedzialne za mocowanie opony. Drutówka pozwala zacisnąć oponę na obręczy, natomiast do stopki są przymocowywane osnowy.

Warstwy szczytowe

To kolejna sieć charakterystycznie ułożonego drutu, która nadaje oponie wymaganą sztywność. Warstwy szczytowe połączone są z warstwą karkasu.

Warstwa opasania

Jest to sztywna konstrukcja zbudowana z elementów tekstylnych oraz spiralnych metalowych warstw, które krzyżują się pod niewielkim kątem. Warstwa opasania pokrywa warstwę szczytową opony i jest odpowiedzialna za takie parametry jak profil oraz stabilizacja jazdy. Ma ona bezpośredni wpływ na właściwości jezdne pojazdu oraz rozkład obciążenia.

Osnowa

To podstawowy element nośny opony zbudowany z kilku warstw gumowanych tkanin kordowych. Jej celem jest przenoszenie obciążenia z bieżnika na felgę, ale przyczynia się ona również do poprawienia komfortu jazdy.

Bok opony

Jest to bardzo ważna część opony wykonana z elastycznej gumy. Jej zadaniem jest ochrona warstwy karkasu przed uszkodzeniami, które najczęściej powstają w wyniku uderzenia o krawężnik lub inną przeszkodę.

Bieżnik

To najważniejszy element opony z eksploatacyjnego punktu widzenia, ponieważ jest to powłoka, która pokrywa całą zewnętrzną powierzchnię opony. Ma ona bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi, dlatego decyduje o przyczepności samochodu do podłoża. Bieżnik opony to bardzo złożona konstrukcja, która składa się z kolejnych podzespołów, takich jak protektor, barki bieżnika oraz boki bieżnika. Każdy kierowca powinien systematycznie kontrolować stan bieżnika w oponach swojego samochodu, ponieważ jest to element ulegający najszybszemu wyeksploatowaniu.

Każdy wie, jak wyglądają opony, ale czy znaliście wszystkie wymienione wyższej części składowe? Mamy nadzieję, że ten artykuł uświadomił Wam, jak ważnym i złożonym podzespołem jest opona samochodowa i od dziś będziecie w sposób odpowiedzialny podchodzić do kwestii związanych z eksploatacją ogumienia w Waszym aucie.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz