Do kogo skierowane są opony kierunkowe i jak wygląda ich bieżnik

Opony posiadają pozorne ozdoby zwane bieżnikiem, oczywiście producenci nie stosują wzorków, by nadać oponie wyjątkowe zdobienie. Różnorodne bieżniki pełnią różne funkcje. Wśród opon wyróżniane są trzy rodzaje bieżników: kierunkowe, asymetryczne i symetryczne. Każde z nich mają różne ułożenie, dlatego są wykorzystywane do powierzchni zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Symetryczny to bieżnik zdecydowanie mniej popularny, cechuje się prostą budową, są dopasowane zarówno do samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Asymetryczne są podzielone na część wewnętrzną i zewnętrzną, które odpowiadają za różne grupy osiągów. Natomiast ostatnią grupą są opony kierunkowe, które charakteryzują się wysoką odpornością na aquaplaning, czyli przystosowane do mokrej jezdni.

Opony kierunkowe to takie, których bieżnik jest w kształcie litery V lub U. Specyficzna konstrukcja jest przyczyną montowania opon w sposób zgodny z przewidzianym przez producenta kierunkiem toczenia. By ułatwić montaż producenci oznaczają opony strzałką, która wskazuje na kierunek jazdy, a jednocześnie jest tożsama ze sposobem montażu opon. Bieżnik charakteryzuje się skośnymi rowkami, które prowadzą od środka do barków po lewej i prawej stronie opony. Układ ten pozwala na bardzo szybkie i niezwykle skuteczne odprowadzanie wody spod opon na zewnątrz. Opony kierunkowe to najlepszy wybór, jeśli chcemy sobie zapewnić komfort jazdy podczas kłopotliwego deszczu.

Wybór opon kierunkowych, jak każde inne ogumienie wiąże się z wadami i zaletami. Kierowcy chwalą sobie specyficzny bieżnik za bardzo dobre osiągi na mokrych nawierzchniach, a także w porównaniu z innymi modelami cechują się wyższą przyczepnością na suchej nawierzchni. Ponadto zdaniem wielu konsumentów opony kierunkowe są bardzo atrakcyjne i wyglądają bardzo dobrze. Jest to szczególnie ważne dla estetów, dla których samochód to nie tylko pojazd motoryzacyjny, ale przede wszystkim inwestycja hobbystyczna. Jako iż nie ma opon idealnych bieżnik kierunkowy posiada wady, które powodują, że wielu kierowców stroni od ich zakupu. Do najczęściej przytaczanych należą: zdecydowanie mniejsza odporność na ząbkowanie oraz głośna praca w porównaniu z popularnym bieżnikiem asymetrycznym.

Napisz komentarz