Jednym z najczęstszych problemów nowych samochodów po niewielkim przebiegu, jest hałasowanie tylnej osi. Wiele osób myli także objawy tego typu z usterką łożyska czy opony. Jednak przyczyna leży w ząbkowanych oponach, które po takiej usterce nie nadają się już do korzystania.
Ząbkowanie opon, czyli?
Ząbkowanie opon to proces, który charakteryzuje się ich nierównomiernym zużyciem. Może on dotyczyć krawędzi bieżnika, ale zdarza się również w środku czoła bieżnika. Parametry trakcyjne wyząbkowanych opon nie muszą być na szczęście gorsze od nowych. Hałas, który się wydobywa, pochodzi z wyząbkowanych opon i często bywa nie do zniesienia.
Zjawisko dotyczy zasadniczo najczęściej opon tylnych i najczęściej zdarza się w wypadku samochodów ze skomplikowanym i wielowahaczowym zawieszeniem, które zapewniają doskonałą przyczepność oraz komfort w czasie jazdy. Właściciele samochodów z wyząbkowanymi oponami najczęściej jeżdżą wolno oraz powinni unikać zakrętów przy osiąganiu dużej prędkości. Warto również wziąć pod uwagę, że usterka ta jest o tyle trudna do wychwycenia, że dla nie-fachowca może okazać się niemożliwa.
Przyczyny ząbkowania opon
Na ząbkowanie opon ma wpływ wiele czynników. Zalicza się do nich rzeźba bieżnika, czyli ryzyko ząbkowania zwiększa się wraz z odległością między klockami bieżnika. Dodatkowo, na proces wpływa również twardość mieszanki. Oznacza to, że twarde opony będą miały większą tendencję do ząbkowania oraz hałasowania.
Ciśnienie opon to kolejny powód ząbkowania – zbyt wysokie powoduje zwiększenie ryzyka ząbkowania. Stan zawieszenia oraz amortyzacja samochodu również wpływają na proces, ponieważ zużyte amortyzatory oraz uszkodzone zawieszenie zwiększa ryzyko tego rodzaju. Ponadto, warto wspomnieć również o stylu jazdy kierowcy – gwałtowne przyspieszanie oraz hamowanie będzie potęgowało zjawisko ząbkowania tego rodzaju na osiach nienapędzanych, a szybka jazda po krętych drogach będzie również zacierać ślady ząbkowania.
Warto także wspomnieć o nawierzchni dróg, ponieważ nierówności koleiny mogą również wpływać na zły stan opon.
Wielowahaczowe zawieszenie
Zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi można znaleźć w samochodach klasy wyższej (np. Mercedes-Benz klasy S, Renault Vel Satis), coraz większej liczbie aut klasy średniej (np. Opel Vectra, Ford Mondeo), a nawet klasy kompaktowej (np. Alfa Romeo 147, Ford Focus, VW Golf).
Napisz komentarz