Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

Adobe Stock, autor: fotohansel

Oceń wpis post

Bieżnik opony to jeden z elementów decydujących o bezpieczeństwie i komforcie jazdy. Ma on bezpośredni wpływ na przyczepność, efektywność hamowania oraz zachowanie pojazdu na różnych nawierzchniach. Podstawowa wiedza na temat bieżnika pozwala zatem nie tylko lepiej zrozumieć, jakie opony są odpowiednie dla Twojego auta, ale także świadomie dbać o ich stan i żywotność. To szczególnie istotne, jeśli zależy Ci na maksymalnym wykorzystaniu potencjału ogumienia w pojeździe.

Czym jest bieżnik?

Bieżnik w oponie to zewnętrzna część ogumienia samochodowego, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Bieżnik wpływa na efektywność hamowania, a także na odporność opony na quaplaning i zachowanie samochodu w różnych warunkach pogodowych, takich jak deszcz, śnieg czy błoto. Właśnie z tego względu bardzo ważne jest to, by bieżnik był odpowiednio dopasowany do typu opony i warunków, w jakich będzie używana.

Budowa bieżnika

Bieżnik składa się z rowków, lameli i bloków, które razem tworzą wzór opony. Rowki odpowiadają za odprowadzanie wody (co zmniejsza ryzyko aquaplaningu), a lamelki zapewniają dodatkową przyczepność, szczególnie na śliskich nawierzchniach. Bloki bieżnika wpływają na stabilność opony, zapewniając odpowiednią sztywność i skuteczne rozkładanie sił podczas jazdy.

Wzór bieżnika może różnić się w zależności od typu opony. Ogumienie letnie ma węższe rowki, podczas gdy wysokość bieżnika opony zimowej jest większa, a sam wzór jest bardziej agresywny. To zwiększa wydajność ogumienia na śniegu i lodzie.

Rodzaje bieżnika

Jak powiedzieliśmy wyżej, wzory bieżników opony są różne, a wybór odpowiedniego zależy od warunków drogowych, w jakich opona będzie używana. Każdy typ bieżnika charakteryzuje się innymi właściwościami, które wpływają na bezpieczeństwo, komfort jazdy i trwałość ogumienia.

Bieżnik blokowy

Bieżnik blokowy to jeden z najpopularniejszych wzorów, szczególnie w oponach letnich i terenowych. Składa się z dużych, oddzielnych bloków gumy, które zapewniają dużą stabilność i przyczepność, zwłaszcza na suchych nawierzchniach.

Blokowy wzór bieżnika świetnie sprawdza się również w trudnych warunkach, takich jak błoto czy piasek, ponieważ jego konstrukcja pozwala na lepsze rozprowadzanie sił oraz szybsze odprowadzanie wody, co minimalizuje ryzyko aquaplaningu.

Bieżnik symetryczny

Bieżnik symetryczny to prostszy, ale bardzo skuteczny wzór, w którym rowki są rozmieszczone równomiernie po obu stronach opony. Ten rodzaj bieżnika charakteryzuje się cichą i komfortową jazdą, a także dobrą przyczepnością na suchych i mokrych nawierzchniach. Opony z bieżnikiem symetrycznym są zwykle tańsze od innych typów i są wykorzystywane w autach osobowych, szczególnie w pojazdach, które jeżdżą głównie po miejskich drogach.

Minimalny bieżnik opony – jaka jest prawidłowa głębokość bieżnika?

Jak możesz wywnioskować z tego, co napisaliśmy powyżej, prawidłowa głębokość bieżnika jest elementem koniecznym do tego, by bezpiecznie poruszać się po drogach. Jego nadmierne spłycenie powoduje znaczne wydłużenie się drogi hamowania, zmniejszoną przyczepność, zwłaszcza na zakrętach, oraz trudności z odprowadzaniem wody spod kół. W rezultacie szybko może dojść do utraty kontroli nad pojazdem w wyniku poślizgu czy aquaplaningu. 

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, jaka jest minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika. Teoretycznie – według przepisów – bieżnik musi mieć nie mniej niż 1,6 mm. Praktyka pokazuje jednak, że jazda na tak wysłużonych gumach jest już niezwykle niebezpieczna, więc wymiana opon na nowe powinna nastąpić dużo wcześniej. Producenci opon i eksperci z branży motoryzacyjnej są zgodni, że wysokość bieżnika opony letniej powinna mieć co najmniej 3 mm, a więc niemal dwa razy więcej niż wymaga tego prawo. Opony zimowe muszą mierzyć się z dużo trudniejszymi warunkami, więc w ich przypadku warto zachować jeszcze większą przezorność i nie dopuścić do tego, by bieżnik starł się poniżej 4 mm.

Ile bieżnika ma nowa opona? Jaki bieżnik ma nowa opona? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ dokładne parametry są różne w zależności od modeli. Zasadniczo jednak nowe opony zawsze mają bieżnik o głębokości mniej więcej 8-9 mm. Zakłada się więc, że na nowych gumach można jeździć przez około 60-70 tysięcy kilometrów, zanim bieżnik zetrze się poniżej owych ustawowych 1,6 mm. W praktyce jednak wszystko zależy od wielu czynników, między innymi stylu jazdy kierowcy, sprawności samochodu czy stanu dróg, którymi się poruszasz. Nie można więc niczego z góry zakładać. Pozostaje regularne sprawdzanie głębokości bieżnika.

Jak sprawdzić bieżnik w oponach?

Pomiarów można dokonywać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest kontrola tzw. TWI, czyli wskaźnika zużycia opony. Wszyscy producenci mają obowiązek zaznaczać na swoich produktach za pomocą wypustki punkt, w którym zużycie bieżnika dochodzi do 1,6 mm. Jeśli bieżnik opony się do niego zbliża, oznacza to, że pora na wymianę gum. Niektóre firmy idą jednak o krok dalej i zaznaczają cyframi więcej punktów granicznych. Starcie się cyfry 6 oznacza, że bieżnik ma mniej niż 6 mm, starcie cyfry 5, że wartość spadła już poniżej 5 mm – i tak dalej…

Nie musisz jednak ograniczać się do tego, co gwarantuje producent. Bieżnik można też zmierzyć za pomocą tego, co zwykle masz przy sobie, czyli na przykład… dwuzłotowej monety. Jeśli bieżnik jest głębszy niż jej średnica, oznacza to, że nie osiągnął jeszcze granicy 1,6 mm. Można też wykorzystać do pomiarów zwykły patyk, a następnie odmierzyć głębokość bieżnika za pomocą linijki. Najbardziej precyzyjny wynik da jednak specjalna miarka do pomiarów głębokości bieżnika, którą znajdziesz np. na stacjach benzynowych. Niezależnie od metody należy pamiętać, bymierzyć bieżnik w co najmniej kilku punktach. To daje pewność, że wynik jest miarodajny.

Czy są opony bez bieżnika?

Na koniec tego artykułu podzielimy się pewną ciekawostką. Tak, istnieją opony bez tradycyjnego bieżnika, ale są to rzadko spotykane konstrukcje, głównie stosowane w specyficznych pojazdach, takich jak samochody wyścigowe. Takie ogumienie nazywa się „slick” i sprawdza się wyłącznie na suchych i gładkich nawierzchniach. W samochodach osobowych jednak nie spotkasz się z oponami bez bieżnika, ponieważ to on zapewnia niezbędną trakcję i bezpieczeństwo.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz