Adobe Stock, autor: fotohansel

Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

 

Prawidłowa głębokość bieżnika jest elementem koniecznym do tego, by bezpiecznie poruszać się po drogach. Jego nadmierne spłycenie powoduje znaczne wydłużenie się drogi hamowania, zmniejszoną przyczepność, zwłaszcza na zakrętach, oraz trudności z odprowadzaniem wody spod kół. W rezultacie szybko może dojść do utraty kontroli nad pojazdem w wyniku poślizgu czy aquaplaningu. Dlatego istotne jest, by regularnie sprawdzać, jaka jest głębokość bieżnika w naszych oponach. Oto kilka prostych sposobów, jak to zrobić.

 

Jaka jest prawidłowa głębokość bieżnika?

 

Najpierw należy jednak powiedzieć, jaka właściwie powinna być minimalna głębokość bieżnika. Otóż przepisy mówią, że bieżnik musi mieć nie mniej niż 1,6 mm, to jednak tylko teoria. Praktyka pokazuje, że jazda na tak wysłużonych gumach jest już niezwykle niebezpieczna, więc wymiana opon na nowe powinna nastąpić dużo wcześniej. Producenci opon i eksperci z branży motoryzacyjnej są zgodni, że bieżnik opon letnich powinien mieć co najmniej 3 mm, a więc niemal dwa razy więcej niż wymaga tego prawo. Opony zimowe muszą mierzyć się z dużo trudniejszymi warunkami, więc w ich przypadku warto zachować jeszcze większą przezorność i nie dopuścić do tego, by bieżnik starł się poniżej 4 mm.

 

Jak długo możemy więc jeździć na jednych oponach?

 

Nowe opony zawsze mają bieżnik o głębokości mniej więcej 8-9 mm. Zakłada się więc, że na nowych gumach można jeździć przez około 60-70 tysięcy kilometrów, zanim bieżnik zetrze się poniżej owych ustawowych 1,6 mm. W praktyce jednak wszystko zależy od wielu czynników, między innymi stylu jazdy kierowcy, sprawności samochodu czy stanu dróg, którymi się poruszamy, nie można więc niczego z góry zakładać. Pozostaje więc regularne sprawdzanie głębokości bieżnika.

 

Sposoby na sprawdzanie głębokości bieżnika

 

Pomiarów możemy dokonywać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest kontrola tzw. TWI, czyli wskaźnika zużycia opony. Wszyscy producenci mają obowiązek zaznaczać na swoich produktach za pomocą wypustki punkt, w którym zużycie bieżnika dochodzi do 1,6 mm. Jeśli bieżnik opony się do niego zbliża, oznacza to, że pora na wymianę gum. Niektóre firmy idą jednak o krok dalej i zaznaczają cyframi więcej punktów granicznych. Starcie się cyfry 6 oznacza, że bieżnik ma mniej niż 6 mm, starcie cyfry 5, że wartość spadła już poniżej 5 mm itp.

 

Nie musimy jednak poprzestawać na tym, co daje nam producent. Bieżnik możemy też zmierzyć za pomocą tego, co zwykle mamy ze sobą, czyli na przykład… dwuzłotowej monety. Jeśli bieżnik jest głębszy niż jej średnica, oznacza to, że nie osiągnął jeszcze granicy 1,6 mm. Możemy też wykorzystać do pomiarów zwykły patyk, a następnie odmierzyć głębokość bieżnika za pomocą linijki. Najbardziej precyzyjny wynik da nam jednak specjalna miarka do pomiarów głębokości bieżnika, którą znajdziemy np. na stacjach benzynowych. Niezależnie od metody należy pamiętać, że powinniśmy mierzyć bieżnik w co najmniej kilku punktach, by mieć pewność, że wynik jest miarodajny.

Napisz komentarz