Adobe Stock

Koło dojazdowe a zapasowe – różnice

Przez kilka ostatnich tygodni z wypiekami na twarzy oczekiwałeś weekendowego wyjazdu za miasto, jednak w trakcie podróży jedna z opon odmówiła posłuszeństwa? Utknąłeś samotnie na opuszczonej drodze i od kilku godzin czekasz na pomoc? Aby taka wizja nie została urzeczywistniona, warto pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu. Zastanówmy się zatem, jakie koło ratunkowe powinieneś wybrać – dojazdowe czy zapasowe.


 

Koło dojazdowe – półśrodek czy rozwiązanie idealne?

Uszkodzona opona to zmora większości kierowców. Może skutecznie pokrzyżować plany oraz doprowadzić do wystąpienia niebezpiecznych sytuacji. Dlatego też tak istotne jest znalezienie odpowiedniego rozwiązania. Jednym z najchętniej stosowanych środków zastępczych są koła dojazdowe. Czy jednak sprawdzają się w każdym przypadku?

Koła dojazdowe pozwalają rozwiązać problem tylko połowicznie. Po założeniu umożliwiają jazdę wyłącznie na określonym dystansie. Jeśli więc opona zostanie przebita poza miastem i wymienisz ją na dojazdówkę, uda Ci się wydostać z miejsca, w którym utknąłeś oraz bezpiecznie dotrzeć do najbliższego serwisu. Ten zamiennik jest więc dobrym wyborem na krótką trasę. 

Jakie niedogodności wiążą się z użytkowaniem kół dojazdowych? Do wad tego rozwiązania należą m.in. :

  • ograniczona prędkość
  • wydłużenie drogi hamowania
  • negatywny wpływ na systemy bezpieczeństwa

Co więcej, podczas jazdy w deszczu czy śniegu koła dojazdowe mogą ograniczyć przyczepność i doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. 
 

Koło zapasowe – zalety i wady

Jeśli koło dojazdowe to tylko półśrodek, to czy pełnowymiarowe koło zapasowe można uznać za rozwiązanie idealne? Jeszcze jakiś czas temu koła zapasowe stanowiły standardowy element wyposażenia samochodów. Współcześnie jednak producenci coraz częściej zastępują je np. zestawami naprawczymi, które mają szereg zalet, ale i kilka poważnych wad (więcej na temat pisaliśmy tutaj).

Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielny zakup pełnowymiarowego koła zapasowego, w razie niepożądanej sytuacji po wymianie będziesz mógł kontynuować jazdę z maksymalną prędkością dozwoloną oraz zachowując wysoki komfort. Jakie są słabe strony tego rozwiązania? Warto pamiętać o tym, że tradycyjne koła zapasowe zajmują więcej miejsca i są cięższe od dojazdówek. Ich zakup może wiązać się też z wysokimi kosztami. 

 

Podsumowanie

Zarówno koła dojazdowe, jak i zapasowe to środki, które pozwolą Ci na kontynuację jazdy, po awarii ogumienia.  Żadne z tych rozwiązań nie jest jednak wole od wad. Np. dojazdówki wymuszają ograniczenie prędkości, a koła zapasowe zajmują dużo miejsca. Aby ułatwić sobie podjęcie ostatecznej decyzji, przed zakupem zdefiniuj własne potrzeby oraz oczekiwania. Koniecznie sprawdź też, jakie rozwiązanie rekomenduje producent Twojego samochodu. 

Napisz komentarz