Czy rozsądne korzystanie z telefonu w trakcie jazdy samochodem jest w ogóle możliwe? Poznaj najważniejsze zasady, które pozwalają na pogodzenie tych dwóch potrzeb.
Porady dla kierowców
Korzystanie podczas kierowania samochodem z telefonu komórkowego, który wymaga trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku, jest zabronione. Nieprzestrzeganie tego przepisu nie tylko naraża kierowcę na straty finansowe i otrzymanie punktów karnych, ale co ważniejsze – może doprowadzić do wystąpienia tragicznych sytuacji na drodze.
Czy to oznacza, że kierowcy samochodu nie wolno w ogóle rozmawiać przez telefon? Może on robić to tylko wtedy, gdy korzysta z zestawu głośnomówiącego lub słuchawkowego. Warto pamiętać, że posiadanie tego sprzętu nie daje przyzwolenia na rozmowy bez limitu. Powinny one trwać tylko tyle, ile jest to konieczne i nie pochłaniać całej uwagi kierowcy.
A co powinien zrobić kierowca, gdy w trakcie poruszania się samochodem będzie potrzebował napisać wiadomość tekstową albo sprawdzić trasę w nawigacji w telefonie? Tych potrzeb nie da się pogodzić bez uprzedniego zatrzymania pojazdu w bezpiecznym miejscu. Tylko wtedy osoba siedząca za kierownicą nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.
Co mogą zrobić pasażerowie?
W rozsądnym korzystaniu z telefonu realnie pomóc mogą pasażerowie znajdujący się w samochodzie. Wystarczy, że zaoferują kierowcy wsparcie, czyli po uzyskaniu zgody w jego imieniu odbiorą połączenia przychodzące, odpiszą na wiadomości tekstowe czy skontrolują ustawienia nawigacji. Mogą oni pełnić też rolę stróżów, a więc pilnować, by migający smartfon nie kusił kierowcy i nie osłabiał jego koncentracji.
Jak zatem widzisz, rola pasażerów podróżujących z kierowcą danego pojazdu jest naprawdę ważna. Żeby mogli oni jeszcze bardziej wpływać na bezpieczeństwo jazdy, powinni też odrobinę popracować nad swoimi nawykami, czyli:
- zrezygnować z grania w głośne i angażujące gry
- nie oglądać przyciągających uwagę materiałów wideo
- nie robić zdjęć z lampą błyskową
- nie pokazywać kierowcy relacji z portali społecznościowych
- nie prowadzić długich i emocjonujących rozmów telefonicznych
Jeśli pasażerowie sami ograniczą korzystanie z telefonów do minimum, nie będą rozpraszać kierowcy i nieświadomie zachęcać go, żeby sięgał po własny.
Napisz komentarz