Telefon i samochód – jak to pogodzić?

źródło: Adobe Stock

Oceń wpis post

Czy rozsądne korzystanie z telefonu w trakcie jazdy samochodem jest w ogóle możliwe? Poznaj najważniejsze zasady, które pozwalają na pogodzenie tych dwóch potrzeb. 

Porady dla kierowców

Korzystanie podczas kierowania samochodem z telefonu komórkowego, który wymaga trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku, jest zabronione. Nieprzestrzeganie tego przepisu nie tylko naraża kierowcę na straty finansowe i otrzymanie punktów karnych, ale co ważniejsze – może doprowadzić do wystąpienia tragicznych sytuacji na drodze.

Czy to oznacza, że kierowcy samochodu nie wolno w ogóle rozmawiać przez telefon? Może on robić to tylko wtedy, gdy korzysta z zestawu głośnomówiącego lub słuchawkowego. Warto pamiętać, że posiadanie tego sprzętu nie daje przyzwolenia na rozmowy bez limitu. Powinny one trwać tylko tyle, ile jest to konieczne i nie pochłaniać całej uwagi kierowcy. 

A co powinien zrobić kierowca, gdy w trakcie poruszania się samochodem będzie potrzebował napisać wiadomość tekstową albo sprawdzić trasę w nawigacji w telefonie? Tych potrzeb nie da się pogodzić bez uprzedniego zatrzymania pojazdu w bezpiecznym miejscu. Tylko wtedy osoba siedząca za kierownicą nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.

Co mogą zrobić pasażerowie? 

W rozsądnym korzystaniu z telefonu realnie pomóc mogą pasażerowie znajdujący się w samochodzie. Wystarczy, że zaoferują kierowcy wsparcie, czyli po uzyskaniu zgody w jego imieniu odbiorą połączenia przychodzące, odpiszą na wiadomości tekstowe czy skontrolują ustawienia nawigacji. Mogą oni pełnić też rolę stróżów, a więc pilnować, by migający smartfon nie kusił kierowcy i nie osłabiał jego koncentracji. 

Jak zatem widzisz, rola pasażerów podróżujących z kierowcą danego pojazdu jest naprawdę ważna. Żeby mogli oni jeszcze bardziej wpływać na bezpieczeństwo jazdy, powinni też odrobinę popracować nad swoimi nawykami, czyli:

  • zrezygnować z grania w głośne i angażujące gry
  • nie oglądać przyciągających uwagę materiałów wideo
  • nie robić zdjęć z lampą błyskową
  • nie pokazywać kierowcy relacji z portali społecznościowych
  • nie prowadzić długich i emocjonujących rozmów telefonicznych

Jeśli pasażerowie sami ograniczą korzystanie z telefonów do minimum, nie będą rozpraszać kierowcy i nieświadomie zachęcać go, żeby sięgał po własny. 

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz