Bez kategorii

Najczęstsze błędy podczas wymiany opon

Ponad 12 tysięcy serwisów zajmujących się oponami- czy możesz zaufać każdemu z nich? Jaką masz gwarancję, że wyjdziesz zadowolony od wulkanizatora? Istnieje masa profesjonalnych zakładów, które posiadają certyfikat od Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego i zapewniają najwyższą jakość usług. Jednak są i też te mniej znane, których jakość pracy może być zakwestionowana.

 

Podczas wymiany opon wymagane są umiejętności, doświadczenie oraz szeroka wiedza serwisantów. Bez tego łatwo o popełnienie błędu, który będzie kosztowny dla właściciela, który oddał swój samochód ,,w dobre ręce”. Co gorsza, owe błędy nie zawsze są od razu widoczne, co stanowi ryzyko podczas jazdy z błędnie wymienionymi oponami.

 

Zatem, które z nich są najczęściej popełniane?

 

Niewłaściwe dokręcenie kół

Za słabe wiąże się z luzem pomiędzy kołem, a piastą. W tym wypadku podczas jazdy możemy usłyszeć niepokojące dźwięki w okolicach nadkola (pukanie). Należy wtedy niezwłocznie zatrzymać się i sprawdzić stan opon. Gdy z kolei koła są dokręcone za mocno, skutkuje to trudnością w zdjęciu i wymianie opon w przyszłości.

Uszkodzona stopka

Spowodowana głównie przez niewłaściwy dobór narzędzia do danego rozmiaru opony czy też jej konstrukcji. W rezultacie wiąże się to z trudnościami z wyważeniem koła, a w późniejszym czasie z rozwarstwianiem się opony (nawet po kilku dniach od montażu). Konsekwencją będzie konieczność skontrolowania pozostałych opon,  a następnie ich demontaż, kontrola stanu zdjętych opon i powtórny montaż, co sprawia dodatkowe problemy.

 

Zerwany gwint

Do przykręcenia koła potrzebne są dwa klucze: udarowy oraz dynamometryczny. Ten pierwszy może służyć jedynie do wstępnego przykręcenia. Jednak ostateczne dociągnięcie i przykręcenie śrub powinno być wykonane kluczem dynamometrycznym. Jeśli użyjemy wyłącznie udarowego, śruba rozciągnie się i w przyszłości przysporzy dodatkowych trudności ze zdjęciem koła.

Śruby wkręcane w nadmiernym pośpiechu mogą być przykręcone krzywo, a to podczas zdejmowania spowoduje całkowite zerwanie śrub.

 

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach

Ciśnienie należy kontrolować okresowo (około raz w miesiącu) oraz przy każdej wymianie opon. Ulega ono zmianie przez zmienną temperaturę powietrze na zewnątrz opony, małe uszkodzenia mechaniczne czy też przez przenikanie powietrza przez ścianki opon. Jeśli pomiar ciśnienia został dokonany nieprawidłowo, skutkuje to nadmiernym zużyciem paliwa lub rozgrzewaniem opon.

 

Nieprawidłowe przygotowanie felgi i opony do montażu

Pierwszymi krokami w przygotowaniu obręczy i opon do montażu jest oczyszczenie stopki wraz z brzegami felg oraz użycie i naniesienie smaru, który uszczelnia miejsca łączenia i ułatwia montaż opon. Kolejny z kroków to oczyszczenie piasty. Jeśli te przygotowania nie zostaną podjęte, prawdopodobnie możecie nie być zadowoleni z finalnego rezultatu usługi wulkanizatora.

 

Nieprawidłowe wyważenie

Wyważenie opon jest konieczne, gdy wcześniej doszło do kolizji, czy też koło uderzyło w krawężnik/ wjechało w dziurę. Jeśli zostaną nieprawidłowo wyważone, przekonasz się o tym podczas jazdy. Odczuwalne mogą być drgania kierownicy, wibracje nadwozia, a samochód może zjeżdżać do lewej lub prawej krawędzi.

 

Szukasz sprawdzonych opon o  najwyższej jakości? Odwiedź naszą stronę plusgum.pl i zamów je już dziś!

Napisz komentarz