Co daje doważanie kół w samochodzie?

3.1/5 - (7 votes)

Okres wiosenno-letni to wyjątkowo intensywny czas dla naszych samochodów. Często pokonujemy nimi długie trasy, głównie po drogach autostradowych, gdzie osiągamy prędkość od 90 do 120 kilometrów na godzinę. To właśnie przy takich prędkościach niedoważenie kół jest najbardziej wyczuwalne. Objawia się ono drganiami kierownicy, wpływając nie tylko na komfort jazdy, ale i również na stan zawieszenia auta.

Co daje doważanie kół w samochodzie?

Za pomocą kilku prostych obliczeń można dojść do wniosku, że niedoważone koła mogą znacznie uszkodzić zawieszenie w naszym samochodzie. Siła odśrodkowa niedoważonego koła o 15 g działa na łożysko z siłą 40 N, czyli 4 kg. Przy prędkości 130 kilometrów na godzinę koło wykonuje 1000 obrotów na minutę, co oznacza, że w ciągu minuty 4 kg uderzają tysiąc razy w zawieszenie samochodu. Jak możemy sobie wyobrazić, ma to bardzo negatywny wpływ na kondycję naszego auta.

Czy samo wyważenie kół wystarczy?

Często się zdarza, że samo wyważenie kół nie likwiduje problemu w pełni. Zanim jednak podejmiemy jakiekolwiek inne działania, musimy mieć pewność, że koła w naszym aucie są odpowiednio wyważone. Kluczową kwestią podczas wyważania kół auta jest dobry stan techniczny i odpowiednia kalibracja wyważarki. Z usługi wyważania kół warto skorzystać w sprawdzonym warsztacie, w którym doświadczeni pracownicy pomogą w rozwiązaniu Twojego problemu. 

Dynamiczne doważanie kół

Jak już wspominaliśmy, samo wyważanie często nie likwiduje usterki w pełni, zatem co jeszcze może być przyczyną drgań kierownicy? Istnieje kilka możliwości:

  • krzywa felga
  • zdeformowana opona
  • usterka w układzie napędowym auta
  • uszkodzona piasta koła
  • nierównomiernie dokręcone koło

Rozwiązaniem naszego problemu może okazać się doważanie kół. Wyważone wcześniej koła doważa się na samochodzie, niwelując drgania wynikające z piasty, układu napędowego, opony lub felgi. 

Działanie doważarki jest bardzo podobne do działania wyważarki stacjonarnej, z tą różnicą, że zamiast uchwytu na samo koło, mamy uchwyt na całe zawieszenie auta. Niewyważenie wibrującego koła generuje wibracje wychwytywane przez czujnik. Jest on zamontowany w podstawce, którą umieszcza się jak najbliżej koła, najlepiej pod sworzniem zwrotnicy, lub pod przegubem wahacza. Ciężarek doważający montuje się na zewnętrznej krawędzi felgi, w przypadku niedoważenia wynoszącego ponad 20 g, umieszcza się dwa takie ciężarki. 

Należy pamiętać, aby koła z kołpakami doważać zawsze razem, ponieważ kołpaki mogą powodować niedoważenie dochodzące nawet do 20 g. Jeśli wciąż nie uda się zniwelować drgań, doświadczony pracownik będzie w stanie określić, co jest ich przyczyną. 

O czym należy pamiętać?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że doważanie kół jest jedynie czynnością uzupełniającą wyważanie kół, gdyż likwiduje tylko niewyważenie pionowe. Ta czynność ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników: jedni uważają, że doważanie znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy, inni, że jest to zbędna czynność i niepotrzebny koszt. 

Kolejną kwestią wartą zaznaczenia jest fakt, że po każdym zdjęciu koła z piasty należy powtórzyć doważanie, nawet jeśli koło zostało założone w to samo miejsce.

Należy pamiętać, że niedoważenie kół powoduje nie tylko pogorszenie komfortu jazdy, ale również zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa, bowiem spada wtedy przyczepność kół do podłoża. Jest to wyjątkowo niebezpieczne podczas jazdy po mokrej nawierzchni.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz