W czerwcu 2020 roku weszło w życie nowe rozporządzenie europejskie dotyczące etykietowania opon. Opony wyprodukowane od 1 maja 2021 roku będą oznaczane za pomocą nowych etykiet. O tym, jakie zmiany zostały wprowadzone w etykietowaniu opon i jakie są ich przyczyny, przeczytasz w poniższym artykule.
Przyczyny zmiany etykiet
Władze Unii Europejskiej oraz większości państw podejmują obecnie liczne działania na rzecz ochrony środowiska. Zużycie paliwa i emisja CO2 to jedne z głównych problemów w zakresie zmian klimatycznych. Celem Unii Europejskiej jest ograniczenie zużycia energii w celu redukcji zanieczyszczenia powietrza. Według najnowszych obliczeń pokonanie oporów toczenia opon przez samochód zużywa aż 20% paliwa, co przyczynia się do zwiększenia emisji dwutlenku węgla przez auto. Unia Europejska chcąc zwrócić uwagę konsumentów na wpływ opon na zużycie paliwa, a co za tym idzie zanieczyszczenia powietrza, wprowadza istotne zmiany w zakresie etykietowania opon, których zadaniem jest przekazywanie większej ilości informacji w tym zakresie.
Główne zmiany w etykietach
Jedną ze zmian jest częściowa reklasyfikacja – D to nowa E. Zostały też uwzględnione klasy hałasu – A, B i C, niemniej jednak pozostaną wyrażone również w decybelach. Dostępne są także opcje umieszczenia dodatkowych informacji, takich jak piktogramy 3PMSF, które dotyczą przydatności do stosowania opon w zimie na zaśnieżonych drogach w aspekcie hamowania i trakcji oraz informacji o przyczepności opon na lodzie, jeśli produkt tego dotyczy. Na etykiecie znajduje się również kod QR – po jego zeskanowaniu mamy dostęp do europejskiej bazy danych EPREL, gdzie dostawcy dostarczają dane o klasyfikacji i informacjach technicznych opon. Zgodnie z nowym rozporządzeniem uwzględnione zostaną również opony autobusowe i ciężarowe (klasa opon C1, C2, C3). Ostatnią ze zmian jest umieszczenie informacji dodatkowych – identyfikator typu opony i numer artykułu.
Techniczne materiały promocyjne opon
Wszelkie informacje i materiały promocyjne dotyczące opon powinny być jasne, czytelne i zrozumiałe dla potencjalnego klienta. Dodatkowo informacje w materiałach
promocyjnych powinny być zamieszczane w odpowiedniej kolejności:
- Klasa efektywności paliwowej A-E
- Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni A-E
- Klasa A-C i wartość pomiarowa zewnętrznego hałasu toczenia (w dB)
- Informacja, czy opona jest przeznaczona do jazdy po śniegu (piktogram 3PMSF)
- Informacja, czy opona ma odpowiednią przyczepność podczas jazdy po lodzie (piktogram przyczepności na lodzie)
Obowiązki dystrybutorów opon
- W punkcie sprzedaży etykieta opon powinna być umieszczona w widocznym miejscu, tak aby klient mógł się z nią swobodnie zapoznać przed zakupem. Powinna być również dostępna karta informacyjna produktu. Etykieta może być wydrukowana lub w formie naklejki – ważne, aby była ona czytelna.
- Przy wszelkiego rodzaju reklamach wizualnych powinna być umieszczona etykieta opony. Jeśli jest podana również cena produktu, etykieta powinna być umieszczona możliwie jak najbliżej niej.
- Gdy opona w momencie sprzedaży nie jest widoczna dla konsumenta, obowiązkiem dystrybutora jest dostarczenie mu etykiety jeszcze przed dokonaniem zakupu.
- W przypadku sprzedaży opon przez Internet obowiązkiem dystrybutorów jest umieszczenie etykiety opony w pobliżu ceny oraz dostęp do karty informacyjnej produktu.
Napisz komentarz