Nowe europejskie rozporządzenie w sprawie etykietowania opon

Oceń wpis post

W czerwcu 2020 roku weszło w życie nowe rozporządzenie europejskie dotyczące etykietowania opon. Opony wyprodukowane od 1 maja 2021 roku będą oznaczane za pomocą nowych etykiet. O tym, jakie zmiany zostały wprowadzone w etykietowaniu opon i jakie są ich przyczyny, przeczytasz w poniższym artykule.

Przyczyny zmiany etykiet

Władze Unii Europejskiej oraz większości państw podejmują obecnie liczne działania na rzecz ochrony środowiska. Zużycie paliwa i emisja CO2  to jedne z głównych problemów w zakresie zmian klimatycznych. Celem Unii Europejskiej jest ograniczenie zużycia energii w celu redukcji zanieczyszczenia powietrza. Według najnowszych obliczeń pokonanie oporów toczenia opon przez samochód zużywa aż 20% paliwa, co przyczynia się do zwiększenia emisji dwutlenku węgla przez auto. Unia Europejska chcąc zwrócić uwagę konsumentów na wpływ opon na zużycie paliwa, a co za tym idzie zanieczyszczenia powietrza, wprowadza istotne zmiany w zakresie etykietowania opon, których zadaniem jest przekazywanie większej ilości informacji w tym zakresie.

Główne zmiany w etykietach

Jedną ze zmian jest częściowa reklasyfikacja – D to nowa E. Zostały też uwzględnione klasy hałasu – A, B i C, niemniej jednak pozostaną wyrażone również w decybelach. Dostępne są także opcje umieszczenia dodatkowych informacji, takich jak piktogramy 3PMSF, które dotyczą przydatności do stosowania opon w zimie na zaśnieżonych drogach w aspekcie hamowania i trakcji oraz informacji o przyczepności opon na lodzie, jeśli produkt tego dotyczy. Na etykiecie znajduje się również kod QR – po jego zeskanowaniu mamy dostęp do europejskiej bazy danych EPREL, gdzie dostawcy dostarczają dane o klasyfikacji i informacjach technicznych opon. Zgodnie z nowym rozporządzeniem uwzględnione zostaną również opony autobusowe i ciężarowe (klasa opon C1, C2, C3). Ostatnią ze zmian jest umieszczenie informacji dodatkowych – identyfikator typu opony i numer artykułu.

Techniczne materiały promocyjne opon

Wszelkie informacje i materiały promocyjne dotyczące opon powinny być jasne, czytelne i zrozumiałe dla potencjalnego klienta. Dodatkowo informacje w materiałach

promocyjnych powinny być zamieszczane w odpowiedniej kolejności:

  1. Klasa efektywności paliwowej A-E
  2. Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni A-E
  3. Klasa A-C i wartość pomiarowa zewnętrznego hałasu toczenia (w dB)
  4. Informacja, czy opona jest przeznaczona do jazdy po śniegu (piktogram 3PMSF)
  5. Informacja, czy opona ma odpowiednią przyczepność podczas jazdy po lodzie (piktogram przyczepności na lodzie)

Obowiązki dystrybutorów opon

  • W punkcie sprzedaży etykieta opon powinna być umieszczona w widocznym miejscu, tak aby klient mógł się z nią swobodnie zapoznać przed zakupem. Powinna być również dostępna karta informacyjna produktu. Etykieta może być wydrukowana lub w formie naklejki – ważne, aby była ona czytelna.
  • Przy wszelkiego rodzaju reklamach wizualnych powinna być umieszczona etykieta opony. Jeśli jest podana również cena produktu, etykieta powinna być umieszczona możliwie jak najbliżej niej. 
  • Gdy opona w momencie sprzedaży nie jest widoczna dla konsumenta, obowiązkiem dystrybutora jest dostarczenie mu etykiety jeszcze przed dokonaniem zakupu.
  • W przypadku sprzedaży opon przez Internet obowiązkiem dystrybutorów jest umieszczenie etykiety opony w pobliżu ceny oraz dostęp do karty informacyjnej produktu.
Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz