Czym jest rant ochronny opony?

5/5 - (8 votes)

Rant ochronny opony nie jest jej obowiązkowym elementem, niemniej jednak w wielu sytuacjach może się okazać przydatny. Wysokie krawężniki, rampy i inne przeszkody mogą stanowić zagrożenie dla opon – rant ochronny felgi pomoże zminimalizować ryzyko jej pęknięcia lub otarcia.

Czym jest rant ochronny?

Rant ochronny to dodatkowa warstwa gumy stosowana na stopce opony. Stopką opony natomiast nazywamy miejsce, w którym opona styka się z felgą, a jej zadaniem jest utrzymanie szczelności. Rant ochronny powinien wystawać za felgę, dzięki czemu w razie zbliżenia się do wysokiego krawężnika otrzemy jedynie rant, a nie koło lub felgę, co chroni pojazd przed usterkami i zarysowaniami. Należy pamiętać, że opony z rantem wymagają dodatkowej pielęgnacji – raz na jakiś czas należy przetrzeć rant opony specjalnym środkiem do konserwacji, co umożliwi zachowanie jej elastyczności oraz czarnego koloru. 

Dlaczego warto używać opony z rantem ochronnym?

Felgi aluminiowe są cenione przez fanów motoryzacji za ich walory estetyczne. Jest to jednak jeden z najbardziej narażonych elementów koła na uszkodzenia i przetarcia. Felgi są pokrywane kilkoma warstwami lakieru, a wszelkie rysy trudno zatuszować. Aby uniknąć kosztów związanych z wymianą felgi, warto zainwestować w opony z rantem ochronnym. Tego typu ogumienie najczęściej jest stosowane w modelach niskoprofilowych, ponieważ to one są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że oponę z rantem ochronnym możemy najczęściej spotkać w modelach z profilem poniżej 55. Opony  o takim profilu zyskują na popularności, ponieważ charakteryzują się pewniejszym prowadzeniem, atrakcyjnym wyglądem, a także wyższą przyczepnością na suchej nawierzchni.

Rant ochronny felgi czy opony?

Pojęcia rant ochronny felgi i rant ochronny opony często są używane naprzemiennie, co może być dla niektórych mylące. Jak już wspominaliśmy, rantem ochronnym nazywamy dodatkową warstwę gumy na oponie. Jej zadaniem jest zarówno ochrona felgi przed uszkodzeniami mogącymi prowadzić do korozji i problemów z wyważaniem opony, jak i ochrona samej opony przed pęknięciami i wybrzuszeniami, dlatego oba sformułowania są poprawne.

Gdzie sprawdzi się opona z rantem ochronnym?

Opona z rantem ochronnym sprawdzi się podczas jazdy po mieście, gdzie wąskie drogi i zatłoczone parkingi znacznie utrudniają manewry, co może prowadzić do uszkodzeń i przetarć opon. 

Rant ochronny stosuje się również w oponach do samochodów terenowych o profilu nawet 70. Minimalizują one ryzyko uszkodzenia opony w wyniku najechania na przeszkodę lub duże nierówności.

Jak sprawdzić, czy opona ma rant ochronny?

Rant ochronny opony widać gołym okiem. Jest on widoczny na styku opony z felgą. Dodatkowa warstwa gumy przyjmuje na siebie wszystkie uderzenia chroniąc rant felgi schowany pod nią. Producenci informują o rancie ochronnym felgi za pomocą oznaczeń:

  • FR (niem. Felgen Ripen – pierścień chroniący obręcz) 
  • FP (ang. Fringe Protector – ochraniacz brzegów) 
  • RFP (ang. Rim Fringe Protector – ochraniacz brzegów obręczy) 
  • MFS (ang. Maximum Flange Shield – pełna ochrona kołnierza)

Co prawda, opony z rantem ochronnym wiążą się z wyższym kosztem o 10-15% w stosunku do standardowego ogumienia, jednak jest to inwestycja, która pozwoli nam zaoszczędzić na ewentualnych wymianach felg w przypadku ich uszkodzenia.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz