Wszystkich producentów opon możemy przypisać do poszczególnych kategorii ze względu na jakość wyrabianych przez nich produktów oraz ich cenę. Do największych koncernów należą firmy, których asortyment opiera się na dobrej jakości oponach w przystępnej cenie, choć niezbyt zaawansowanych technologicznie (ich produkty plasują się w kategorii opon ekonomicznych), na dalszych pozycjach za nimi znajdują się producenci oferujący opony klasy średniej (zazwyczaj montowane w samochodach miejskich z wyższej półki), zaś najbardziej hermetyczną grupą z wymienionych jest klasa premium (skupia się na najwyższej jakości oponach montowanych w aktualnych zdobyczach technologicznych).
Konkurencją na rynku oponiarskim jest niewielka, a duże koncerny, które zmonopolizowały rynek mają swoje udziały w produkcji opon w każdej wymienionych kategorii. Kto należy do ścisłej czołówki pod względem wartości rynkowej?
Pierwsze miejsce dla Niemców
Na pierwszym miejscu plasuje się niemiecka firma Continental (wartość koncernu szacuje się na 15,03 mld EUR). W skład grupy Continental wchodzi m.in. portugalska marka Mabor (wcielona w 1991 roku) czy też Barum – powstała w 1945 roku w ramach fuzji trzech głównych firm produkujących opony w Czechosłowacji. Oba koncerny oferują opony z klasy ekonomicznej. Oprócz wymienionych marek na kształt grupy Continental składają się takie koncerny jak: belgijski uniroyal (założony 130 lat temu jako mały sklep z wyrobami gumowymi), amerykański General Tyre, pochodzący ze Szwecji Gislaved oraz australijski Semperit czy brytyjski Viking.
Jako ciewakostkę warto zapamiętać, że to właśnie Continental był pierwszym producentem, który wprowadził na rynek opony z bieżnikiem w 1904 roku.
Japonia z mocną pozycją
Drugie miejsce należy do pochodzącej z Japonii Bridgestone. Jej wartość rynkowa na giełdzie w Tokyo wynosi w przeliczeniu na euro 13,8 mld. Bridgestone posiada swoją reprezentację w każdej z wymienionych klas. W klasie ekonomicznej znajdziemy opony marki Dayton Rubber Company, które powstało w Ohio w 1905 roku. W klasie średniej Bridgestone reprezentowana jest przez Firestone and Rubber Company (również założonej w Ohio w 1905 roku). Bridgestone, podobnie jak Continental, możemy znaleźć w klasie premium, gdzie sprzedaje opony sygnowane swoją własną marką.
Francja cały czas w grze
Stawkę największych gigantów na rynku oponiarskim zamyka pochodząca z Francji spółka Michelin, która jest wyceniana na 12 mld euro. W klasie ekonomicznej jest reprezentowana przez firmę kingstar. W klasie średniej jest należą do niej BF Goodrich, który jest pierwszym amerykańskim producentem opon oraz koreański Hankook (również pierwszy koreański producent opon, który swoją działalność rozpoczął w 1941 roku).
Warto na koniec wspomnieć o polskim akcencie na światowym rynku oponiarskim, chodź w porównaniu z wymienionymi gigantami jest on raczej symboliczny. Jednym z producentów wchodzących w skład koncernu Goodyear Tire (wycenianego na 3,1 mld euro) jest TC Dębica SA., która jest największym polskim producentem opon do samochodów dostawczych i osobowych, należy do koncernu Goodyear. Drugim największym producentem opon w Polsce jest Kormoran, który został w 1995 roku wcielony w skład grupy Michelin. Zarówno Dębica jak i Kormoran produkują opony z klasy ekonomicznej. Opony wszystkich wymienionych producentów dostępne są w naszym sklepie pod adresem https://plusgum.pl/
Napisz komentarz