Polskie prawo nie wyklucza posiadania różnych opon na przedniej i tylnej osi samochodu, jednak czy jest to bezpieczne rozwiązanie? Jaki wpływ mają różne opony na osiach na komfort jazdy? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Różne opony na osiach a bezpieczeństwo jazdy
Powodem, dla którego kierowcy decydują się na zastosowanie różnych opon na osiach, jest przede wszystkim oszczędność. Niektórzy po zimie zakładają opony letnie jedynie na przednie koła, pozostawiając te zimowe na tylnych. Inni wykorzystują różne modele opon na różnych osiach, np. kupując nowe ogumienie jedynie na jedną oś, pozostawiając stare na drugiej osi. Oczywiście ma to duży wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Należy przede wszystkim pamiętać, że każda opona charakteryzuje się inną przyczepnością do nawierzchni, a co za tym idzie, różne opony mogą różnie reagować w trakcie hamowania. W sytuacji, gdy na tylnej osi są umieszczone opony o lepszej przyczepności, niż te na przedniej, podczas hamowania istnieje duże ryzyko, że kierowca straci sterowność nad pojazdem.
Warto także zwrócić uwagę na wpływ różnych opon na osiach samochodu na systemy stabilizacji pojazdu. Dotyczy to zarówno różnych modeli opon, jak i opon przeznaczonych na różne sezony. Takie rozwiązanie może przyczyniać się do błędnej interpretacji działania kół przez systemy ABS i ESP. Liczne różnice między oponami letnimi a zimowymi (rodzaj mieszanki gumowej, układ bieżnika itp.) przyczyniają się do pogłębienia zachwiania proporcji między przodem a tyłem samochodu. System ABS zapobiega blokadzie kół podczas hamowania, a różne opony na osiach mogą doprowadzić do odłączenia tego systemu, a więc stworzenia zagrożenia na drodze i utraty sterowności nad pojazdem podczas hamowania.
Co z różną szerokością opon?
Stosowanie opon letnich i zimowych jednocześnie nie ma sensu, jednak co z różną szerokością ogumienia? W tym przypadku kwestia ta wygląda podobnie – przepisy nie zabraniają stosowania takiego rozwiązania, jednak nie zawsze ma ono sens. Opony o różnej szerokości montuje się czasami fabrycznie w niektórych pojazdach, jednak dotyczy to jedynie samochodów sportowych. Różne szerokości opon mają więc zastosowanie tylko podczas jazdy wyczynowej, dlatego nie zalecamy takiego rozwiązania do samochodów osobowych. W tym przypadku mogą one jedynie utrudniać manewrowanie pojazdem, a także będą się nierównomiernie zużywać.
Różne opony na osiach – podsumowanie
O ile zastosowanie różnych opon na przedniej i tylnej osi jest dozwolone, to specjaliści odradzają takie rozwiązanie. Oprócz oszczędności nie ma ono żadnych innych zalet, a może jedynie mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo kierującego pojazdem oraz innych uczestników ruchu drogowego. Chcemy jednak podkreślić, że o ile polskie prawo nie zabrania zastosowania różnych opon na przedniej i tylnej osi, to oba egzemplarze na tych osiach muszą być identyczne. W przeciwnym razie kierowca podczas kontroli może zostać ukarany przez policję mandatem. W najgorszym wypadku kierowcy może zostać odebrany dowód rejestracyjny samochodu do czasu wymiany opon na takie same.
Napisz komentarz