Najczęściej zadawane pytania dotyczące opon

Oceń wpis post

Opony to rozległy temat, który budzi wiele wątpliwości. Z uwagi na to przygotowaliśmy wpis, w którym odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dotyczące opon.

Jak dobrać rozmiar opony?

Na początku chcielibyśmy zaznaczyć, że dobór odpowiedniego rozmiaru opon jest kluczowy dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Zazwyczaj producenci samochodów do jednego modelu auta homologują kilka rozmiarów felg, a więc także opon. Rozmiar opon można odczytać bezpośrednio z ogumienia na jego ścianie bocznej. Znajdziesz tam informację o szerokości opony oraz jej profilu, rodzaju i średnicy, a także o indeksie nośności oraz prędkości. Jeśli jednak nie jesteś pierwszym właścicielem pojazdu, to polecamy sprawdzić rozmiar opon bezpośrednio w samochodzie – tę informację znajdziesz na wewnętrznej stronie drzwi od strony kierowcy, na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Dzięki temu upewnisz się, czy poprzedni właściciel stosował odpowiedni rozmiar opon.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach jest równie istotne jak właściwy dobór rozmiaru, ponieważ także wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie może się przyczyniać do obniżenia komfortu jazdy, dlatego warto jest je regularnie kontrolować. Jak często należy to robić? W dużej mierze zależy to od masy i wielkości pojazdu, jednak przyjmuje się, że ciśnienie w oponach należy kontrolować raz na 2-4 tygodnie, a także przed każdą dłuższą podróżą oraz gdy samochód jest dodatkowo obciążony.

Kiedy konieczna jest wymiana opon na nowe?

Czynników, które wskazują na konieczność wymiany opony na nową, jest kilka. Jednym z nich jest wiek opony – producenci zalecają jazdę na jednym komplecie opon maksymalnie przez 10 lat. Nawet jeśli opony są w dobrym stanie, to po tylu latach mieszanka gumowa, z której zostały wykonane, traci swoje właściwości. Kolejnym aspektem jest głębokość bieżnika. Przepisy jasno określają, że minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm, ponieważ takie ogumienie znacznie traci na przyczepności. Oczywiście opony należy wymienić na nowe także w przypadku ich uszkodzenia bez możliwości naprawy.

Czym różni się opona diagonalna od radialnej?

Podstawową różnicą między oponą diagonalną a radialną jest ich wewnętrzna budowa. W oponie diagonalnej struktury kordu przecinają się pod kątem 20°, czyli krzyżowo, przez co są mniej elastyczne. W oponie radialnej pasma kordu ułożone są w linii prostej na oponie, równolegle do siebie, dzięki czemu opona jest w stanie bardziej uginać się na bokach. Opona diagonalna wykazuje się lepszym tłumieniem drgań oraz większą odpornością na uszkodzenia, z kolei opony radialne wpływają na lepszy komfort jazdy wynikający z mniejszej sztywności ogumienia oraz lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Czy warto zdecydować się na ogumienie używane?

Zakup ogumienia używanego to duża oszczędność, jednak nie w każdej sytuacji. Kupując ogumienie używane nie mamy pewności, w jaki sposób było użytkowane i jak długo, a także jaki jest wiek opony. Są to bardzo ważne czynniki, które w dużym stopniu wpływają na bezpieczeństwo jazdy oraz trwałość opony. Może zdarzyć się tak, że zakupimy oponę, która nie nadaje się do dalszej jazdy, w efekcie czego zamiast zapłacić mniej, zapłacimy więcej.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz