Większość kierowców chcąc wymienić opony na letnie lub zimowe, udaje się do warsztatu wulkanizacyjnego. I dobrze, bo to daje pewność, że zmiana opon zostanie przeprowadzana profesjonalnie i bezpiecznie. Niemniej jednak warto wiedzieć, że wymiany opon możesz dokonać samodzielnie. Oczywiście pod warunkiem, że posiadasz odpowiednie narzędzia i doświadczenie. Jak zmienić oponę w aucie? Tego dowiesz się z naszego poradnika.
Dlaczego kierowcy samodzielnie zmieniają koła?
Możesz zastanawiać się, dlaczego część kierowców decyduje się na samodzielną wymianę kół. Można przecież samochód oddać do warsztatu, poczekać, odebrać go – i tyle. Istnieją jednak powody, dla których niektórzy właściciele samochodu rzeczywiście wolą wymianę opon w samochodzie pozostawić we własnych rękach. Główną zaletą samodzielnej zmiany ogumienia jest oczywiście oszczędność pieniędzy. Wymiana opon – w zależności od rozmiaru ogumienia i rodzaju felgi – kosztuje od kilkudziesięciu do nawet ponad 200 zł. Biorąc pod uwagę koszt paliwa, które pochłonie dojazd do warsztatu, w niektórych przypadkach w portfelu można zachować całkiem pokaźną sumę pieniędzy.
Do tego dochodzi oszczędność czasu. Mimo że wymiana kół w zakładzie wulkanizacyjnym trwa jedynie kilkanaście minut, to należy do tego doliczyć czas dojazdu i czekania w kolejce oraz konieczność zapakowania kół do bagażnika.
Samodzielna wymiana kół w samochodzie to także świetna okazja do zdobycia praktycznych umiejętności, które mogą okazać się nieocenione w niespodziewanych sytuacjach na drodze. Gdy dojdzie do awarii na trasie, takiej jak przebicie opony, doświadczenie wyniesione z wymiany kół w warunkach domowych pozwala działać sprawniej i z większym zaufaniem do samego siebie. Poza tym stres jest wówczas mniejszy – znajomość procedury po prostu daje poczucie kontroli nad sytuacją.
Czego będziesz potrzebował do wymiany koła?
Jak widzisz, wymiana opon samemu ma swoje plusy. Warto jednak zaznaczyć, że wymiana kół w przydomowym garażu ma sens jedynie wtedy, gdy posiadasz odpowiednie narzędzia oraz umiejętności. W przeciwnym razie zakup wszystkich niezbędnych narzędzi do jednorazowej wymiany koła jest nieopłacalny.
O jakich narzędziach mówimy? Podstawowym urządzeniem do wymiany kół jest lewarek. Pamiętaj jednak, że lewarki występują w różnych rozmiarach i o różnej nośności. Do wymiany kół w samochodzie osobowym powinien wystarczyć lewarek o nośności 2 ton, ale warto zapoznać się z dokładnymi informacjami od producenta samochodu. Zwróć także uwagę na wysokość, na jaką lewarek jest w stanie podnieść samochód. Jeśli będzie ona zbyt mała, nie uda Ci się odpowiednio wysoko podnieść samochodu, a więc wymiana koła będzie niemożliwa – a w najlepszym przypadku mocno utrudniona.
Kolejnym niezbędnym narzędziem jest klucz krzyżowy. Bez niego nie odkręcisz śrub i nie dokręcisz ich po założeniu nowej opony. Klucz krzyżowy znajdziesz także pod nazwą 4-ramienny klucz do kół. Przed jego zakupem upewnij się, że będzie odpowiadał on rozmiarowi śrub w Twoim samochodzie.
Podczas wymiany kół przyda się także klucz dynamometryczny. Służy on do dokręcania śrub zabezpieczających, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego przymocowania koła do odpowiedniego momentu, czyli z odpowiednią siłą. Klucze dynamometryczne dzielimy na wychylne, wskazówkowe i mechaniczne.
Przydatna może się okazać też szczotka do oczyszczenia śrub z pyłu oraz rękawiczki, aby zabezpieczyć dłonie.
Jak zmienić oponę w aucie – wymiana kół krok po kroku
Wymiana opony w samochodzie wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także zadbania o odpowiednie warunki pracy. Najlepiej przeprowadzić wymianę na płaskiej, utwardzonej nawierzchni, czyli na asfalcie czy betonie. Unikaj pracy na nierównym terenie lub trawie, gdzie podnośnik może być niestabilny.
Pamiętaj również o tym, by zarezerwować wystarczająco dużo miejsca wokół pojazdu, aby swobodnie manewrować narzędziami i mieć dostęp do wszystkich kół. Zadbaj też o to, by samochód był unieruchomiony i nie przemieścił się przypadkowo podczas pracy.
Krok 1. Przygotowanie samochodu do wymiany opon
Przed rozpoczęciem pracy ustaw samochód na ręcznym hamulcu postojowym, a jeśli to możliwe – wrzuć pierwszy bieg (lub pozycję P w automatycznej skrzyni biegów). Umieść kliny pod kołami, które nie będą zmieniane (o ile nie planujesz przeprowadzenia wymiany wszystkich opon), aby dodatkowo zabezpieczyć auto przed przemieszczeniem. Następnie przygotuj nowe opony oraz niezbędne narzędzia: klucz do kół, podnośnik samochodowy i ewentualnie klucz dynamometryczny.
Krok 2. Poluzowanie śrub w kole
Zanim podniesiesz samochód podnośnikiem, poluzuj śruby mocujące w kole, które zamierzasz wymienić. Użyj do tego klucz do kół – najlepiej o dłuższym ramieniu, dzięki któremu praca będzie łatwiejsza. Pamiętaj, aby nie odkręcać śrub całkowicie, a jedynie je poluzować – chodzi o to, by zapobiec przypadkowemu zsunięciu się koła podczas unoszenia auta.
Krok 3. Podniesienie samochodu
Ustaw podnośnik w odpowiednim punkcie na podwoziu. Takie miejsca są oznaczone w instrukcji obsługi pojazdu i zwykle znajdują się w pobliżu progów. Ostrożnie podnieś samochód, aż koło, które chcesz wymienić, całkowicie oderwie się od ziemi. Pamiętaj, że podnośnik przez cały czas musi być stabilny.
Krok 4. Demontaż koła
Po podniesieniu samochodu odkręć całkowicie poluzowane wcześniej śruby. Następnie delikatnie zdejmij koło z piasty. Jeżeli masz z tym trudności, możesz lekko uderzyć o nie dłonią od wewnętrznej strony, by je poluzować.
Krok 5. Montaż nowego koła
Umieść nowe koło na piaście, upewniając się przy tym, że otwory na śruby są dobrze dopasowane. Przykręć śruby ręcznie, żeby utrzymać koło na miejscu, a następnie dokręć je kluczem krzyżowym na krzyż, aby równomiernie rozłożyć siłę docisku.
Krok 6. Opuszczenie samochodu i dokręcenie śrub
Ostrożnie opuść samochód za pomocą podnośnika, aż koło całkowicie dotknie ziemi. Następnie dokręć śruby kluczem dynamometrycznym, stosując moment obrotowy zalecany przez producenta pojazdu – zazwyczaj informacje te znajdziesz w instrukcji obsługi.
Krok 7. Sprawdzenie poprawności montażu
Na koniec upewnij się, że wszystkie śruby są odpowiednio dokręcone, a koło jest stabilne. Powyższe kroki powtórz na wszystkich kołach. Spakuj narzędzia oraz schowaj zdjęte opony letnie lub zimowe. Gotowe!
Jak rozpoznać opony prawa/lewa?
Wiedza na temat tego, jak rozpoznać opony prawa/lewa, jest bardzo ważna w przypadku opon kierunkowych i asymetrycznych. Opony kierunkowe mają bieżnik ułożony w charakterystyczny wzór, przypominający literę “V” lub strzałkę, który zapewnia skuteczne odprowadzanie wody i poprawia trakcję. Na ich bocznych ścianach znajduje się oznaczenie “Rotation” lub strzałka wskazująca właściwy kierunek toczenia. Oznaczenie to pozwala łatwo ustalić, czy dana opona powinna być zamontowana po prawej, czy po lewej stronie pojazdu.
Z kolei opony asymetryczne mają różne wzory bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie. Na ich bocznych ścianach znajdziesz napisy “Outside” (strona zewnętrzna) i “Inside” (strona wewnętrzna), które pomagają w odpowiednim montażu. W tym przypadku nie ma podziału na prawą i lewą stronę, ale kluczowe jest, aby opona była zamontowana zgodnie z tymi oznaczeniami.
Pamiętaj, że niewłaściwy montaż opon może wpłynąć na pogorszenie osiągów pojazdu, zwiększenie zużycia paliwa czy spadek bezpieczeństwa na drodze. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, skonsultuj się z fachowcem w warsztacie wulkanizacyjnym.
Czy po wymianie opon trzeba ustawiać zbieżność?
Co prawda zbieżność kół nie jest bezpośrednio związana z wymianą opon, ale warto ją sprawdzić, jeśli zauważasz nierównomierne zużycie bieżnika lub pojazd ściąga na bok podczas jazdy. Regularna kontrola zbieżności, szczególnie po sezonowej wymianie opon lub naprawie zawieszenia, może poprawić prowadzenie samochodu i wydłużyć żywotność opon. Jeśli wymiana opon jest jedynie zamianą kół w ramach tej samej osi, ustawienie zbieżności zwykle nie jest konieczne.
Ile trwa wymiana opon z wyważeniem?
Samodzielna wymiana opon z wyważeniem wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale też precyzji i czasu. Osobie z doświadczeniem może to zająć około godziny na komplet czterech kół, ale dla początkującego czas ten może się wydłużyć. Pamiętaj jednak, by się nie spieszyć i dokładnie sprawdzić efekty swojej pracy, ponieważ właściwie wyważone i zamontowane opony zimowe lub letnie są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.
Napisz komentarz