Profil opony to ważny parametr, o którym nie można zapomnieć, wybierając opony do swojego samochodu. Ma on wpływ na komfort prowadzenia pojazdu, a także kilka, innych elementów. Choć dla każdego auta przypisane są opony o określonym rozmiarze, czasami kierowcy decydują się na wybór innych wymiarów, w tym profilu. Jak obliczyć profil opony? Jaka jest różnica między profilem 50 a 55? Który profil wybrać — wyższy czy niższy?
Czym jest profil opony? Jak obliczyć?
Profil opony to jedna z kilku wartości, które razem składają się na rozmiar opony. Dla przykładu, jeśli rozmiar wynosi 180/55 R15, oznacza to, że jest to opona radialna o szerokości 180 mm, profilu o wysokości 55 i średnicy 15. Profil opony to parametr, który przedstawia stosunek wysokości opony do jej szerokości. Podawany jest on w procentach, jednak przeliczenie tej wartości na cm jest bardzo proste. W opisanym przykładzie profil to 55% z szerokości równej 180 mm, czyli 99 mm. System obliczania profilu opon jest uniwersalny, dlatego porównanie tego parametru w różnych modelach opon z pewnością nie sprawi Ci żadnego problemu.
Profil opony 50 a 55 – ile to cm? Czy jest różnica w wyglądzie?
Profile w oponach miały różną wartość na przestrzeni lat, by obecnie mieścić się zazwyczaj w przedziale 50-70%. Najpopularniejsze są profile opon 50 i 55, o których dowiesz się więcej z tego artykułu. Są one bardzo upowszechnione, a różnica między nimi wcale nie jest taka duża. Jeśli szerokość opony będzie wynosić 180 mm, profil 50% będzie równy 90 mm, a profil 55% – 99 mm. Różnica między profilem opony 50, a 55 wynosi więc 9 mm, tj. 0,9 cm. Oznacza to, że przy takiej samej szerokości opony, dysproporcje są bardzo małe — w okolicy 1 cm. Również wizualnie opony nie będą się od siebie znacznie różnić. Jednak jeśli wybierzesz różne szerokości i profil opony 50 a 55, różnica będzie znacznie większa. Możesz nawet kupić niewłaściwy rozmiar opon, które nie będą pasować do Twojego samochodu.
Profil opony 50 a 55 – czy różnica wpływa na cenę opon?
Między profilem 50 i 55 może być różnica mierzalna (w mm), wizualna i cenowa. W zależności od szerokości opon inny profil sprawi, że będą one różne lub prawie identyczne. Często zdarza się, że podobne opony o innych profilach mają także bardzo różną cenę. Między innymi dlatego kierowcy zastanawiają się, czy wybrać profil opony 50, a 55. Jeśli do swojego auta dobierzesz opony o innym wymiarze, niż podany przez producenta, może się okazać, że będą one bardzo dobrze do niego pasować. Wszystko zależy od tego, w jak dużym stopniu nowa kombinacja będzie zbliżona do pierwotnej.
Porównując poszczególne modele, możesz bowiem znaleźć opony o różnych profilach, np. 50 i 55, które jednak będą mieścić się w dopuszczalnym przedziale. Choć profil może być inny niż obecny, czasami warto rozważyć wybór takich opon, jeśli można zaoszczędzić nawet 100 zł na sztuce. Oczywiście profil opon wpływa również na prezentowanie się samochodu, a także komfort prowadzenia — są to kolejne powody ewentualnych zmian wartości tego elementu. Czasami zdarza się, że zmiany profilu, a pośrednio też innych parametrów opony, wiążą się w pogorszeniem jednej zmiennej. W takiej sytuacji będziesz musiał wybrać, co jest dla Ciebie najważniejsze: cena opon, aspekt wizualny czy komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze.
Zalety oraz wady większego i mniejszego profilu opony
Zarówno opony wysokoprofilowe, jak i niskoprofilowe mają wady i zalety. Te pierwsze z reguły zapewniają większe bezpieczeństwo jazdy, a te drugie lepsze walory wizualne. Niemniej, jednak jeśli chodzi o profil opony 50, a 55, przy tej samej szerokości różnica nie będzie zbyt duża. Wybierając opony o innym profilu do swojego samochodu, powinieneś dobrze obliczyć każdą wartość, by mieć pewność, że opony będą pasować i będzie można je założyć. Kolejnym sprawdzianem będzie aspekt wizualny i komfort jazdy, który będzie mógł być inny. Choć w opisywanym przypadku różnica między profilem 50 a 55 jest niewielka, zawsze warto dokładnie sprawdzić te wartości w indywidualnym przypadku. Wystarczy nieznacznie zmienić szerokość opony o 5 mm, a różnica między profilami może wynieść już nie 9, a 11,5 mm.
Napisz komentarz